Ne dobd ki meghibásodott készüléked a Yettelnél új életet adunk neki! Hozd be hozzánk elromlott mobilod!
Elromlott, megkarcolódott, eltört? Egy mobiltelefon esetében sokan félünk az efféle helyzetektől, hiszen még egy olcsóbb készülék sem épp olcsó játékszer, ráadásul annyira sok területen vagyunk már a folyamatos online jelenléthez és elérhetőséghez szokva, hogy a pótlásig tartó idő komoly kiesést jelenthet munkában, családi kommunikációban és egy sor egyéb területen.
Ne várjunk a legrosszabbra: karbantartási tippek
Természetesen a bajt jobb megelőzni, ezért néhány egyszerű, de mégis nagyon fontos alapelvet érdemes betartani a telefonok használata közben. Először nézzünk néhány olyan alapfogalmat, amelyek akár maguktól értetőtőnek tűnhetnek, mégis kiemelten fontosak:
- Tisztítsd rendszeresen
- Tartsd védőtokban
- Használj kijelzőfóliát
- Figyelj oda a töltésre
- Kerüld a nedvességet és extrém körülményeket
A legelső pont fontosabb, mint gondolnánk. A telefon külső tisztítása egyáltalán nem csak esztétikai kérdés, hiszen a szennyeződések egy idő után bejuthatnak a készülék csatlakozóiba, eltömíthetik, károsíthatják azok apró alkatrészeit. Persze tisztítani sem akárhogy szabad a készülékeket, hiszen egyes vegyszerek nem tesznek jót a kijelző vagy a borítás anyagának, gyengíthetik az illesztések tömítéseit. Érdemes tehát a gyártó instrukcióit követni, ezek legtöbbször törlőkendők használatát javasolják, amelyek közül találhatunk kifejezetten a telefonok felületére optimalizáltakat is.
A védőtokok használata szintén nagyon ajánlott, hiszen bármilyen szép egy mobil felületkezelése, a felhasznált anyagok gyakran sérülékenyek. Már egy karcolás is komolyan befolyásolhatja például a kijelző használatát, egy ütődés következtében kialakuló repedés pedig hamar továbbterjedhet, akár a teljes panelt tönretéve. Egy jól megválasztott telefontok a külső sérülések sok fajtája ellen nyújthat védelmet (és emellett személyre szabott divatkiegészítővé is változtathatja a mobilt). A tok mellett pedig ajánlott egy védőfólia alkalmazása a kijelzőn, amelyet akár mi is megvehetünk és felhelyezhetünk, de a Yettel egyes üzleteiben a lehető legprecízebben rá is helyezik nekünk.
A töltés szintén kényes téma. Ugyan a mai telefonok már egész jól kezelik azt is, ha a használat bármely fázisában töltőre csatlakoztatjuk őket, a szakértők szerint nem tesz nekik jót, ha folyamatosan a töltőn hagyjuk őket. A tanácsok szerint a töltés végeztével érdemes rögtön lehúzni a kábelt, illetve levenni a készüléket a töltőpadról, de egyesek egyenesen úgy vélik, nem is a legjobb minden esetben teljesen feltölteni a készüléket, inkább kisebb időszakaszokat használjunk. Ugyancsak fontos tipp, hogy a töltés idejére a telefont vegyük ki a tokból és ne helyezzük puha, süppedős felületre sem, mert a folyamat során képződő hő jobban károsíthatja a belső alkatrészeket.
A nedvesség elkerülése akkor is fontos, ha a telefon valamilyen IP-besorolással "víz- és porálló". Ezekről a kategóriákról érdemes tudni, hogy laboratóriumi körülményekre vonatkoznak - víz esetében például ez azt jelenti, hogy az adott időtartam és vízmélység mellett mozdulatlanul, tiszta vízben van a telefon, tehát máris más nyomásértékeket kapunk, ha a készülékkel a kézben egy stégről a Balaton vizébe ugrunk. Emellett a telefonok védekezési képessége a borítás öregedésével egyenes arányban csökken, tehát egy pár éves mobil már esélyesen nem bírja ugyanazt, amit újonnan.
Ha mégis beüt a baj: mit tegyél, ha baj van a készülékkel?
Az első lépések
Ha a telefonnal bármi baj történne, legyen az valamilyen működési rendellenesség vagy külső sérülés, első körben kapcsold ki (amennyiben ez még lehetséges) és vedd ki a SIM-kártyát, bővítőkártyát. Ha a sérülés vagy hiba kisebb mértékű, mindenképpen próbáld meg lementeni a készülék adatait USB-kábellel számítógépre vagy valamelyik felhőszolgáltatásba, hiszen lehetséges, hogy a javítás vagy csere során ezek elvesznének.
Ezután meg kell keresni a legközelebbi Yettel-üzletet, illetve hivatalos szervizközpontos, majd leadni a mobilt. Érdemes tudni, hogy a javítás a hiba jellegéből adódóan lehet garancia keretein belül díjmentes vagy fizetős, amennyiben a készülék márkaszervizeinek szakemberei azt megállapítják.
Fizetős vagy garanciális?
A szervizelésnél fontos tudni, mi számít garanciálisnak. Ha a hiba gyártási eredetű, és a telefon a garanciaidőn belül van, lehetőséged van díjmentes garanciális javításra. A garanciális igény a vásárláskor kinyomtatott vagy a készülék dobozában található jótállási jeggyel vagy a készülék számlájával érvényesíthető.
A készülékek jótállásának időtartama a listaártól függően változik:
10 000 és 250 000 forintig 2 év, 250 000 Ft felett pedig 3 év. Fontos tudni, hogy garanciális javításra még ezen feltételek mellett is akkor van csak lehetőség, ha a mobilt a felhasználási feltételeknek megfelelően használtad - a hetedik emeleti ablakból kiejtés vagy a pingpongütőként történő használat értelemszerűen nem tartozik ezek közé.
A telefon mellett ezeket vidd magaddal
- Legyen nálad a készülék vásárlásakor kapott jótállási jegy vagy a kiállított számla. Ha ezek nincsenek meg, a 1220-as ügyfélszolgálati telefonszámon tudsz érdeklődni a megoldásról.
- Legyen nálad személyi igazolvány.
- A készülék mellett érdemes magaddal vinni a legfontosabb tartozékokat, például a töltőt és a headsetet.
Az üzletben vagy ügyfélszolgálaton első körben megvizsgálják a készüléket, majd informálnak a további folyamatról. Innentől viszont minden a meghibásodás mértékétől függ. Fontos elismételni, hogy a javítás során a Yettel és szervizpartnerei nem vállalnak felelősséget a készüléken tárolt adatok és egyedi beállítások megtartásáért, ezért érdemes ezt lehetőség szerint korábban menteni - lehetőleg nem is a hiba vagy sérülés megtörténtekor, hiszen erre sok esetben ilyenkor már nincs lehetőség, hanem időről időre végezzünk el egy mentési folyamatot, valamint állítsunk be megfelelő szinkronizálást az ezt támogató szolgáltatásokban.
A szervizelés részleteiről, a garanciális feltételekről és az ügyfélszolgálati pontokról ezen az aloldalunkon lehet részletesebben olvasni.
Házhoz jön a segítség: ismerd meg a szervizfutár szolgáltatást
A Prime tarifacsomagokkal több hasznos extra is jár, ennek egyike a szervizfutár szolgáltatás. Ennek segítségével a szervizigényeket online, az otthonunk kényelméből is leadhatjuk, ráadásul a készülék ingyenes futárszolgálattal juthat el otthonról a szervizbe, majd vissza. Emellett pedig a javítás idejére cserekészüléket is biztosítunk.
A szervizfutár folyamata
- Az igénylés elküldése a yettel.hu/szervizfutar oldalon - a belépéshez azt a Prime tarifás telefonszámot kell megadni, amellyel a készüléket vásároltad.
- A futárszolgálat telefonon időpontot egyeztet a telefon átvételére, majd megérkezik és elviszi a mobilt. Ha a bejelentéskor igényeltél cserekészüléket, ezt is ebben az időpontban kapod meg.
- Ezután következik a javítás folyamata, ekkor a készüléket a gyártói előírásoknak megfelelően kezeli a szervizpartner.
- Végül a futárszolgálat ismét jelentkezik a visszaszállítás időpontjának egyeztetésére, majd megérkezik a megjavított telefonnal.
A futár érkezése előtt néhány biztonsági tennivalót érdemes végigcsinálni, többek között a képernyőzárakat kikapcsolni (így a szervizesek bejuthatnak a telefon rendszerébe és azonosíthatják a hibát), valamint leszedni minden tokot és díszítést. Itt is fontos a telefon adatainak és beállításainak előzetes lementése, ha még lehetséges.
Csak semmi pánik!
A legfontosabb az, hogy ha bármilyen hiba vagy sérülés történt, ne ess pánikba! Az otthoni javítási kísérletek sokszor nem hoznak eredményt, ráadásul a garanciát is veszélyeztethetik. Inkább higgadtan vedd végig a fenti tennivalókat és bízd ránk a többit!
Szerző:
Bátky Zoltán
informatikai és távközlési szakújságíró, szerkesztő