A járványügyi helyzet miatt az idei Anyák napján kevesebb személyes találkozásra lesz lehetőség, de érzelmeinket és a hálánkat egy hívással is kifejezhetjük. Tari Annamária pszichológus szerint a rutinos csevegés helyett most sokat segíthetnek a minőségi beszélgetések: „A Covid évében a pszichológusok egyik legfontosabb tanácsa a counselling volt. Én meghallgatlak téged, te meghallgatsz engem. Ez a kölcsönösség oldja a szorongásokat, enyhít a feszültségen, segít abban, hogy kilépjünk a saját életünk keretei közül, mert valaki másra figyelünk. És ha jól hallgattunk, akkor vissza is kapjuk ugyanezt.”
A telefonbeszélgetések erre jó lehetőséget adnak: a Telenor friss hazai kutatásában megvizsgálta[1], hogyan tartjuk a kapcsolatot az édesanyánkkal. Az eredmények alapján a hívás alapú beszélgetés még mindig az egyik legelterjedtebb kommunikációs forma, ha az anya-gyerek kapcsolatról van szó, ráadásul minden harmadik résztvevő az édesanyjával telefonál a leggyakrabban. A válaszadók 89%-a minimum hetente tartja a kapcsolatot az anyukájával telefonon vagy más hívás alapú alkalmazáson keresztül, 44% pedig naponta telefonál. Tari Annamária úgy véli, hogy ettől függetlenül az édesanyák többsége valószínűleg még több beszélgetésre vágyik. „Ez még nem jelenti azt, hogy szoros függésben lenne gyerekével, inkább arról szól, hogy az anyai szeretet nem változik meg könnyen. Ráadásul a vírushelyzet miatt most mindenkinek arra lenne szüksége, hogy azt érezhesse: szeretik. Ez az a lélektani állapot, ami minden nehéz élethelyzeten átsegít. Ebben felnőttként is szükségünk lehet édesanyánkra, és neki is ránk.”
A felmérésből az is kiderült, hogy legtöbbször csak rövid időre hívjuk fel az anyukánkat: a válaszadók döntő többsége (81%) kevesebb, mint fél órát telefonál az édesanyjával. Leggyakrabban az életük történéseiről, mindennapjaikról (79%), a család többi tagjáról (74%) beszélnek, de emellett ugyancsak népszerű témák az egészségügyi kérdések (71%) és a tanács- vagy segítségkérés (71%) is. Ezen a téren a Telenor egy korábbi kutatásából[2] kiderült, hogy a 35 év alatti felnőtt nők kétharmada az édesanyjához fordul, ha támogatásra vagy problémamegoldásra van szüksége. Ilyen esetekben a többség meg is fogadja a tanácsot.
„Meghallgatni őt a legnagyobb ajándék lehet”
Tari Annamária szerint ideje lenne változtatni a rutinon, többet kérdezni és minőségibb beszélgetéseket folytatni. „Az Anyák napja kiemelt ünnep, amikor lassú idővel kalkulálva, hosszabb beszélgetést kezdeményezhetünk. Olyan beszélgetést, amiben az anya a főszereplő. Amikor megkérhetjük, hogy meséljen magáról olyan dolgokat, amiket eddig talán sosem mondott el. Nem azért, mert titok, hanem mert mostanában erre nincs idő. Meghallgatni őt a legnagyobb ajándék lehet, különösen a mostani időszakban, amikor a kölcsönös érzelmi támogatásra mindegyikünknek a legnagyobb szüksége van. Akkor is, ha már nem vagyunk gyerekek.”
Idén a Telenor is segít, hogy elmélyíthessük a beszélgetéseket: Anyák napja alkalmából május 2-án 60 perc ingyen belföldi beszélgetést ad minden lakossági számlás és kártyás, valamint dolgozói csomaggal rendelkező ügyfelének, hogy felhívhassák édesanyjukat, vagy a számukra legfontosabb személyt. A kedvezmény április 26-tól május 2-ig aktiválható a MyTelenor applikációban[3] és valamennyi hálózatra érvényes. A Telenor a munkatársainak is ad 60 percet ajándékba; Anyák Napja alkalmából április 30-án, pénteken a vállalat dolgozói 1 órával hamarabb befejezhetik a munkájukat, hogy ezzel is több időt tölthessenek szeretteikkel - akár telefonon, akár személyesen.
-------
[1] Az Ipsos Instant Research felületén készült kutatás 840, 18 és 55 év közötti internethasználók megkérdezésével zajlott 2021. április 16. és 2021. április 21. között.
[2] Az Ipsos Instant Research felületén készült kutatás 840, 18 és 65 év közötti nő megkérdezésével zajlott 2021. február 24. és 2021. március 1. között.
[3]Részletek a MyTelenor applikációban és a Telenor Facebook-oldalán.