A koronavírus-járvány okozta hirtelen digitális átállás soha nem látott helyzetbe hozta a szülőket, diákokat és tanárokat egyaránt. Habár mindenki másként élte meg a digitális oktatás kényszerű bevezetését, a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy a megszerzett ismereteket nem szabad veszni hagyni. A tanév végén összegezték tapasztalataikat, és egy TudásPakkban fogalmazták meg javaslataikat az előttünk álló időszakra.
Felhőtlen pihenés vagy felzárkózás? Miről szól az idei nyári szünet?
„Normális” esetben a nyári vakációnak valóban szünetnek, kikapcsolódásnak kellene lennie: ilyenkor lehetőség nyílik a tanév közben megszerzett tudás ülepítésére és természetesen a pihenésre. Jelenleg azonban országszerte sok a – különböző okból - lemaradt tanuló. Kérdés, hogy lehet-e, kell-e számukra feladatokat adni a nyári szünetre.
„A lemaradást jelezheti a tanár, a szülő, vagy nagyobb gyerek esetében a tanuló is. A vakáció legfontosabb feladata, hogy a családok pihenjenek és sok időt töltsenek együtt. Ugyanakkor, ha egy diák egyértelműen lemaradt, érdemes megfontolni azt, hogy ha a felzárkózás miatt egy picit lecsípünk a nyárból, azzal előkészíthetünk egy nyugodtabb, stresszmentesebb következő évet a diák számára” – mondta Koren Balázs matematikatanár, a Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője.
A TudásPakk többek között a következő javaslatokat teszi a szülők számára:
- Lemaradás esetén érdemes megbeszélni a gyermekkel, hogy a nyári pihenés mellett lehetősége van felzárkózni és ez azt a célt szolgálja, hogy a jövőben könnyebb dolga legyen.
- Ha úgy érzik, a gyermek lemaradt, konzultáljanak a tanárokkal, akik akár egy kisebb feladat-csomagot is összeállíthatnak a nyárra. Személyes tanácsaikat mindenképpen érdemes kikérni.
- Számos tudásmegosztó felület és applikáció született az elmúlt időszakban, amelyeket a gyerek önállóan is kezelhet, valamint segítségükkel játékosan tanulhat. Ezek használatával nyáron is lehet folytatni a felzárkóztatást.
Hogyan tovább digitális oktatás?
A digitális oktatás kapcsán a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy nincs univerzális igazság, mindenkinek magának kell megtalálnia a számára legjobb platformokat. Elképzelhető, hogy szeptembertől hagyományos módon folytatódik az oktatás, de egyrészt a most megszerzett online képességeket érdemes tovább vinni majd a hétköznapokba, hogy a klasszikus oktatást kiegészítve alkalmazhatóak legyenek, valamint jelen pillanatban még arra is fel kell készülni, hogy újra visszatérhet egy karanténhelyzet.
- Nagyon fontos, hogy a tanárok az intézményen belül (és esetleg az iskolák között is) elemezzék, megosszák egymással a tapasztalatokat. Vajon tényleg az a megfelelő platform, amit használtunk, vagy csak a kényszer szülte megoldás volt? Lehet egységesíteni a platformokat úgy, hogy a diákoknak ne kelljen folyamatosan váltogatniuk azokat?
- Szintén a testületen belüli egyeztetés segítheti, hogy a diákok feldolgozható mennyiségű feladatot kapjanak otthoni munkának. A szülők teendője ebben a kérdésben, hogy ha az észszerűen teljesíthető mennyiségnél nagyobb terhelést tapasztalnak a gyerekénél, adjanak erről visszajelzést a pedagógusnak.
- A digitális átállás előtérbe hozta az időmenedzsment kérdését: szülőknek, tanároknak és persze a diákoknak is azon kell dolgozniuk, hogy a tanulók minél jobban be tudják osztani az idejüket, lehetőség szerint ehhez a pedagógusok és szülők a diáknak adjanak támogatást, tanácsot.
- Segítséget jelenthet, ha a pedagógusok egy előre tervezhető tanévet mutatnak be szeptemberben. Természetesen sok a bizonytalan kérdés, nem tudjuk, hogy lesz-e ismét karanténoktatás, vagy visszatérünk a hagyományos keretek közé. Érdemes ezen két irányvonal alapján felkészíteni a gyerekeket, hogy tudják, melyik esetben mire számíthatnak.
Biztonságban az online térben
A karantén oktatással együtt előtérbe került a netes biztonság és a személyiségi jogok kérdése is, ami a hagyományos iskolai keretek között ilyen hangsúllyal biztosan nem merült volna fel. Jogszabályok léteznek ugyan, azonban a gyakorlat számos kérdést hozott a felszínre. A TudásPakk általános aranyszabályokat igyekszik megfogalmazni. A legfőbb tudnivalók röviden:
- Év elején tisztázni kell az adatvédelmi szabályokat, kereteket a gyerekekkel és szülőkkel egyaránt.
- Felvételt csak a lehető legszükségesebb esetben érdemes készíteni vagy bekérni.
- A felvételeket a tanárnak az értékelés után azonnal törölnie kell. Ez a diákokra is vonatkozik: a tanár tudta nélkül nem készíthet és alapesetben a diák sem oszthat meg semmilyen felvételt az online oktatásról.
A teljes TudásPakk, további részletekkel a HiperSuli weboldalán olvasható:
https://hipersuli.hu/tudaspakk/
Elindult a HiperSuli Facebook-oldala! Friss hírek itt:
https://www.facebook.com/groups/HiperSuliCsoport
Az érdeklődők július közepétől megismerhetik a HiperSuli digitális tananyagfejlesztő tanári pályázatának nyertes tananyagait, amelyek hasznos tartalmak formájában nyújtanak további fejlődési lehetőséget.