2014-es megalakulása óta több mint 400, betegsége vagy balesete miatt az oktatásból tartósan kimaradó gyermek felzárkózását és visszailleszkedését segítette 1500 önkéntesével a KórházSuli Alapítvány. Az Oktatási Hivatal jelentése szerint 2014-ben Magyarországon közel 1500 gyerek kényszerült betegség miatt magántanulói státuszba, és számuk növekvő tendenciát mutat. Bár egyre több, korábban végzetes kimenetelű betegség vált gyógyíthatóvá, a teljes felépüléshez hónapokig, akár évekig is eltartó kórházi kezelésre és otthoni lábadozásra is szükséges lehet, amely alatt is a beteg gyermekek alapvető érdeke és joga, hogy állapotuknak és képességeiknek megfelelő pedagógiai ellátásban részesüljenek. A kórházba kerülő gyermekek számára tehát nem csak gyógyulásuk, de a tananyaggal és iskolatársaikkal való lépést tartás is komoly kihívás. Ennek ellenére Magyarországon a tartósan otthon gyógyuló gyermekek helyzete, a törvényi szabályozás ellenére, állami szinten megoldatlan.
Három pillérre épülő programjával ezen segít öt éve a KórházSuli:
- A kórházba kerülő diákok az őket segítő kórházpedagógus vagy más szakember támogatásával kapcsolatba kerülnek egy olyan középiskolai szaktanárból és diákokból álló csapattal, akik személyre szabott, online és interaktív tananyagot fejlesztenek számukra.
- Személyes és/vagy online mentorálás,korrepetálás: az otthonukban gyógyuló gyermekeknek egyetemisták segítenek a tanulásban mentor tanári segítség és szülői felügyelet mellett.
- Az integrációt és inklúziót egyaránt támogató közösségépítés: közös alkotás, koncert vagy tábor ad lehetőséget a gyógyuló fiataloknak és az őket segítő önkéneseknek a kötetlen találkozásra.
A beteg gyermekek így kortárs támogatást kapnak ahhoz, hogy a gyógyulásuk után minél kisebb lemaradással tudjanak visszailleszkedni iskolájukba, miközben a bezárt környezetben is megmaradhat a kapcsolatuk a külvilággal. A programban résztvevő orvosok tapasztalatai szerint egy célokat kitűző gyerek sokkal aktívabban vesz részt a gyógyító folyamatban is. Ráadásul gyógyulás után többen tananyagfejlesztőként bent maradnak a programban, azaz csatlakoznak az önkéntes középiskolások és egyetemisták csapatához. Mivel a program nagy részben a segítő diákok tudására és önkéntes munkájára épül, a KórházSuli nemcsak a beteg, hanem az egészséges gyermekek széles rétegeinek tudását, szociális érzékenységét is fejleszti. Az önkéntes diákok közösen dolgoznak tanárukkal és valódi értéket hoznak létre, amely segít a beteg gyermeknek abban, hogy saját tempójában, játszva tudjon fejlődni. A segítők a tananyagfejlesztés közben saját tudásukat is folyamatosan bővítik, emellett személyiségfejlődésükben is nagy szerepe van az önkéntes munkának, hiszen érzékenyebbé válnak a rászorulók segítésére.
A KórházSuli segítettjeinek visszailleszkedése az iskolába csak az intézmény tanárainak bevonásával történhet zökkenőmentesen. Mivel a Moodle tananyagfejlesztő-rendszer alkalmas az anyaiskolák bevonására is, ezért az alapítvány következő célkitűzése, hogy kidolgozza ennek a folyamatát. Mivel a tartós távollét idején a gyerekek digitális környezetben tanulnak, így a visszafogadó iskolák tanárainak is fel kell készülni, hogy komfortosan mozogjanak ebben a környezetben. A Telenor – a KórházSuli főtámogatója a kezdetek óta – saját digitális oktatási módszertani képzést hozott létre, amelyet januárban az Emberi Erőforrások Minisztériumához tartozó Oktatási Hivatal is akkreditált. A Telenor mostani felajánlása szerint a KórházSuli segített diákjait visszafogadó intézmények pedagógusainak és önkéntes segítőinek a digitális képzését díjmentesen vállalja, azaz a visszafogadó tanárok felkészülten fogadhatják a tartós betegségből visszatérő diákokat, egy naprakész és modern digitális oktatási módszertani gyakorlat birtokában.
„Külső segítség nélkül a beteg gyermeket az otthon töltött hosszabb idő alatt egyre több veszteség éri. Bezárul számára a világ, kirekesztetté, kiszolgáltatottá válik, társas kapcsolatainak nagy részét elveszíti és megsérül legfőbb szerepköre, az, hogy ő diák. Miközben újra kell terveznie eredeti céljait, jövőjét, önbecsülése meginog. Könnyen válik motiválatlanná, és mindezek mellett együtt kell élnie fizikai fájdalmaival. A KórházSuliban olyan közösséget építünk, amelynek mindegyik tagja nyer: a segített fiatalok nem maradnak ki a tanulásból, a kortárs közösségből, segítőikből pedig olyan felnőttek válnak, akik kreatívak, csapatjátékosok, érzékenyek a társadalmi problémákra, megtapasztalják az önkéntes segítés örömét” - nyilatkozta Tóthné Almássy Monika, a KórházSuli vezetője, aki előtte 15 évig dolgozott kórházpedagógusként egy gyermekonkológiai osztályon.
Az MRE Bethesda Gyermekkórház főigazgatója, Dr. Velkey György szerint a KórházSuli a gyermek igényeihez és betegségéhez alkalmazkodó tanítási forma, amely hatalmas újdonság a hosszan bentfekvő, tartósan beteg gyermekek életében. „A Bethesda Gyermekkórház büszke arra, hogy referenciaintézménye lehet egy ilyen széleskörű, érzékenyítő programnak. A nálunk gyógyulók és rehabilitációjukat segítő szakemberek számára is napi segítséget jelentenek a KórházSuli önkénteseinek újszerű látásmódja, tenni akarása” - nyilatkozta a főigazgató.
„Amikor ceruzát adunk a gyerek kezébe, egy idő után megtanítjuk őt ezzel rajzolni, írni, számolni. Ha ma mobileszköz kerül a kezébe, leginkább csak tétlenül, kívülállóként szemléljük, ennek pedig épp a gyerek lesz a vesztese. Úgy gondoljuk, hogy ebben nem hagyhatjuk magukra sem a diákokat, sem a szülőket, sem a tanárokat”– mondta el Mészáros Attila, a Telenor vállalati kommunikációs igazgatója.
A hazai egészségügy és oktatás elkötelezett támogatója, a Richter Gedeon Nyrt. már harmadik éve járul hozzá a KórházSuli céljainak megvalósításához. „Azért is fontos számunkra a KórházSuli hiánypótló kezdeményezése, mert önkénteseinek odaadó munkájával, odafigyelésével egyszerre segíti elő a gyermekek mielőbbi gyógyulását és azt, hogy a betegségük ne lehessen akadálya a megfelelő minőségű tudás megszerzésének és az álmaik megvalósításának” - mondta Csaba Lajos, a cég PR és kormányzati kapcsolatok osztályvezető-helyettese.
***
A KórházSuli számokban
- a KórházSuli az elmúlt 5 évben 18 kórházból több mint 400 beteg gyermeken segített
- közel 1500 önkéntes segítőjük országszerte 19 középiskolát és 7 egyetemet képvisel
- a Moodle tananyagfejlesztő rendszert két tanévvel ezelőtt vezették be, ezalatt 190 db online tananyag készült és 1000 egyéni órát tartottak meg
Bármelyik szülőt érintheti a probléma
- a KórházSuli klienseinek többsége szomatikus betegségben szenved, de gyorsan növekszik a pszichoszomatikus, illetve pszichés problémákkal küzdök száma is
- az érintett gyermekek lehetnek baleseti-és sportsérültek, gerincsérültek, égettek, onkológiai osztályon kezeltek, transzplantáltak, tüdőbetegségből, izomsorvadásból vagy Chron-betegségből felépülők és pszichés betegséggel küzdő fiatalok
A KórházSuli fejleszti a gyermekek
- kooperációját: a tananyagfejlesztő csapatokban minden tag más-más rész kidolgozásáért felelős, a végén ezt kell összerakniuk ahhoz, hogy egy fejlesztés elkészüljön
- kreativitását: a tananyag feldolgozása nem a tankönyv szövegének átmásolása, hanem nagyon sok forrás megismerése és beépítése, saját videó készítése, stb.
- kommunikációs képességét: a diákok mentorrá válhatnak, akik aztán a program betanítóivá válnak, előadásokat tartanak, maguk is személyesen mentorálnak beteg gyerekeket
A KórházSuli hiánypótló, mert elősegíti
- a betegség miatt a tanulásban lemaradó gyermekek visszailleszkedését
- az egészséges fiatalok társadalmi érzékenyítését
- a XXI. századi oktatási eszközök széles körű terjesztését
- a tanárképzésben résztvevő fiatalok látókörének szélesítését
KórházSuli rendezvények
- évente megrendezett művészeti kiállítás, amelyre készülvén, közös alkotótevékenység keretében egy adott témakört dolgoznak fel beteg és egészséges fiatalok
- integrációs tábor
- karácsonyi koncert
- nyitott kórház rendezvény
Külföldi példák, jó gyakorlatok
- A kórházpedagógia területén élenjáró országokban felismerték, hogy a kórházi tartózkodási idő rövidülésével a beteg gyermekek rugalmas tanítását segítő rendszerek bevezetése szükséges, függetlenül attól, hogy kórházban vagy otthon gyógyulnak.
- Németországban és több nyugat-európai országban például a gyermekpszichiátriák szerves része az ott működő kórháziskola.
- Hollandiában az anyaiskolából kijáró tanárokkal és önkéntes felnőttek bevonásával igyekeznek biztosítani az otthoni tanulást.
- Belgiumban egy online tanulási rendszert működtetnek a rászorulók számára.
- Bécsben a kórházpedagógusok járnak ki az otthon gyógyuló gyermekekhez.
A programban résztvevők mondták:
Vargay Adrienn - klinikai szakpszichológus
„Számos aspektus mentén dicsérhetném pszichológus szemmel a KórházSulit, de számomra talán legkiemelkedőbb tulajdonsága, hogy az együttműködésre épít. Ahhoz, hogy működjön, mindkét oldalon nyitott és elkötelezett fiatalokra van szükség, akik képesek bízni és biztatni, és ami a legfontosabb, képesek egymásért felelősséget vállalni. Egymás tempóját és gondolkodásmódját tanulva tapasztalati úton szereznek tudást, és nemcsak tudást, mert a megismerésen keresztül a programban résztvevők kölcsönösen formálják és gazdagítják egymást. Mindez olyan tapasztalat, ami direkt es indirekt módon fejleszti a személyiséget, hozzájárul ahhoz, hogy érzelmileg érett, felelősségteljes, empatikus és stabil felnőttekké váljanak.”
Varga Enikő – kórházpedagógus
„A KórházSuli olyan lehetőség, ami megkönnyíti a tanulást a sok terhet viselő, bezártsággal küzdő, beteg gyereknek. Kinyílik a világ: nem csupán ismeretek jutnak el hozzá szórakoztató formában, hanem egészséges kortársak hatékony segítsége, egy csapat, amelynek minden egyes tagja azért dolgozik, hogy ő könnyebben vegye az akadályokat gyógyulása idején. Nemcsak pótolja az ismereteket, hanem megerősíti, újabb távlatokat nyitva a fejlődés felé. Mindezt XXI. századi módszerekkel, élménypedagógiai eszközökkel éri el, folyamatosan alkalmazkodva az igényekhez.”
Anett – otthon gyógyuló diák
„A KórházSuli programnak köszönhetően irodalom tantárgyból segítséget kaptam idei osztályozóvizsgám és a jövő évi érettségihez való felkészülésben. Az eddigi tapasztalataim kétségtelenül pozitívak. Első találkozásunkkor Bíborkával megbeszéltük, hogy mik is a közös céljaink, miben lenne hasznos, ha segítene, milyen legyen az órák menete. Heti rendszerességgel beszélgetünk 1-1 órát Skype-on, elemezzük az aktuális műveket, ezáltal lehetőségem volt más megközelítésből is szemlélni azokat. Maguk az órák közös megegyezés alapján beszédorientáltak voltak és a legvégén a jegyzeteket megkaptam leírva is. Bíborka minden alkalommal érezhetően fel volt készülve az adott témában, érdekes kérdéseket vetett fel és rávezetett bizonyos dolgokra. Eddigi vizsgáim közül most éreztem magam a legnagyobb biztonságban, a tanáraim is meglepődtek a nyugalmamon és tudásomon. Szerintem a KórházSuli program egy nagyszerű kezdeményezés és segítség a tartós betegségben szenvedő fiatalok számára.”