Élvezetesebb, gyakorlati tudást adó nyelvórák, szemléletes természettudományos kísérletek – a tanórák izgalmasabbá tételéhez kapnak még több digitális segítséget a Hipersuli tanárai a programhoz újonnan csatlakozó két magyar startup, a Tabello és az Intellisense révén. A Telenor digitális oktatási programjához mellettük szintén stratégiai partnerként csatlakozó Magyar Digitális Oktatásért Egyesülettel pedig képzéseken keresztül fejlesztik a magyar pedagógusok digitális ismereteit és eszköztárát.
Újabb tagokkal bővül a Hipersuli program stratégiai együttműködő partnereinek köre. Az online feladatlap-készítő Redmenta után újabb két magyar startup, a Tabello és az Intellisense szolgáltatásait is használhatják a program pedagógusai, így még több digitális eszköz áll rendelkezésükre ahhoz, hogy óráikat élvezetesebbé és hatékonyabbá tegyék. Az együttműködés keretében a startupok díjmentesen a Hipersuli iskolák rendelkezésére bocsájtják megoldásaikat, segítik azok integrálását az oktatásba, a tanórákon szerzett tapasztalatokról pedig a pedagógusok közvetlenül adnak visszajelzést, javaslatokat a fejlesztőknek.
Interaktív nyelvórák, izgalmas kísérletek
A Tabello egy mobil eszközökről és számítógépről is használható nyelvoktató weboldal, amely jelenleg nyolc nyelv (többek között angol, német, spanyol, francia és olasz) elsajátítását segíti a hagyományos tankönyvekben találhatóknál változatosabb, interaktív feladatokkal. A digitális platform a nyelvtanuláshoz köthető négy készséget – hallás utáni szövegértés, olvasás utáni szövegértés, írás és beszédkészség – méri, értékeli és fejleszti. A Tabello három szakaszra bontja a nyelvtanulást: tanulás, gyakorlás és teszt; a feladatok nehézségét pedig személyre szabva, a tanuló pillanatnyi felkészültségéhez, eredményeihez viszonyítva állítja be.
A természettudományos tantárgyi alapok mélyebb megértését támogató szoftvereket fejlesztő Intellisense két alkalmazása válik elérhetővé a Hipersuli iskoláiban, a pedagógusok pedig a használatukhoz kapcsolódó képzésen vehetnek részt. A LabCamera a kísérletezést helyezi új alapokra: segítségével bármilyen egyszerű webkamerát precíz mérőeszközként lehet használni, elsősorban fizikai és természettudományos kísérletekben. A cég másik alkalmazása, a FIZIKA leginkább egy táblagépen és számítógépen használható fizikai szimulátornak tekinthető, amellyel a videojátékokhoz hasonló környezetben érthető meg például az ütközés vagy az ingamozgás fizikája. A két szoftver használata a tanórákon az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karának egy kutatása szerint nagyban segíti a természettudományos problémák jobb megértését.
Játékosabb matek- és tudományos órák
A digitális oktatáshoz kapcsolódó tudás minél szélesebb körben való megosztását, a pedagógusok szakmai együttműködését és fejlődését segíti elő a Magyar Digitális Oktatásért Egyesület (MDOE) és a Hipersuli stratégiai partnersége. Az egyesület országos hálózatának jelenleg 53 iskola, és 196 település 406 iskolájában tanító több mint 1000 pedagógus a tagja, akik elkötelezettek a digitális eszközök változatos és innovatív tanórai használatában a matematika- és természettudományos oktatás során.
Az együttműködés keretében az MDOE tagjai kölcsönösen megosztják a digitális oktatásban szerzett tapasztalataikat a hipersulis tanárokkal, akiket az Egyesület trénerei képeznek ki a GEOMATECH nevű interaktív természettudományos oktatási keretrendszer használatára. Az MDOE intézményi és pedagógus tagjai pedig részt vehetnek a Hipersuli képzésein, ezáltal továbbfejleszthetik a digitális eszközök tantermi használatához kapcsolódó módszertani ismereteiket és gyakorlati tapasztalataikat. Az együttműködés célja, hogy növekedjen a közoktatás digitális lépésváltása iránt szakmailag elkötelezett, és az ehhez szükséges tudással rendelkező iskolák és pedagógusok száma, továbbá még többük számára váljon elérhetővé a korszerű, digitális eszközök használatán alapuló innovatív oktatási módszertani képzés.
A Hipersuliról
A Telenor digitális oktatási programja egy pilot után 2015 májusában indult el az ország különböző térségeiben. A Hipersuli keretében a pedagógusok rendszeres szakmai képzést kapnak, a diákok pedig táblagépeken és mobilinternet segítségével – akár az iskola falain kívül is – fejleszthetik digitális kompetenciáikat. A program kiemelten épít a résztvevő pedagógusok digitális szakmai tapasztalataira, ösztönzi és elősegíti tapasztalatcseréjüket, munkájukat szakmai szervezetek és vezető oktatási startupok bevonásával segíti. A Hipersuli hosszú távú célja, hogy a program működése során felgyülemlett ismereteket a közoktatás bármely szereplője felhasználhassa. A Telenor 2016 novemberében megnyitotta a lehetőséget minden intézmény számára, hogy csatlakozzanak a Hipersuli programhoz. Ennek részletei és pontos feltételrendszere a www.hipersuli.hu oldalon olvasható.
A Magyar Digitális Oktatásért Egyesületről
Az Egyesület az MTMI/STEAM tantárgyak oktatásának innovatív oktatástechnológiákra épülő, játékos, interaktív tartalmakon és módszereken keresztül történő fejlesztése iránt elkötelezett köznevelési intézmények, pedagógusok és kutatók országos szakmai szervezete. Az Egyesület a GEOMATECH projekt szakmai és tudományos szakemberei által, a projekt során a kiképzett pedagógus kollégák számára és részvételével létrehozott szakmai szervezet. Célja, hogy a projekt során elsajátított digitális módszertani ismeretek a legnagyobb mértékben hasznosuljanak a magyar köznevelési rendszerében, és a kiképzett pedagógus kollégák aktív részvételével egy működő, azonos szakmai értékekkel rendelkező tudásközösség jöjjön létre. Továbbá a modern digitális oktatási technológiák használatának ösztönzése, támogatása és széles körben történő elterjesztése, valamint a tanárok MTMI tantárgyakhoz fűződő tanítási gyakorlatának és a diákok tanulási viszonyának javítása. Elkötelezett a diákok e tantárgyakra épülő életpályák felé történő orientálása iránt.