var gtmExponeaConfig = { target: 'https://api-erica.pannon.hu', token: '3aaa625a-71d2-11eb-a41d-0eef85269f59', new_experiments: 'sync', track: { google_analytics: false, visits: true, default_properties: { source: 'WEB', language: 'hu', logged_in: false} } }; if (false) { gtmExponeaConfig.push = { safari: { websitePushID: 'web.hu.yettel' }, } } !function(e,n,t,i,o,r){var a=4e3,c="xnpe_async_hide";function s(e){return e.reduce((function(e,n){return e[n]=function(){e._.push([n.toString(),arguments])},e}),{_:[]})}function m(e,n,t){var i=t.createElement(n);i.src=e;var o=t.getElementsByTagName(n)[0];return o.parentNode.insertBefore(i,o),i}r.target=r.target||"https://api.exponea.com",r.file_path=r.file_path||r.target+"/js/exponea.min.js",e[t]=s(["anonymize","initialize","identify","update","track","trackLink","trackEnhancedEcommerce","getHtml","showHtml","showBanner","showWebLayer","ping","getAbTest","loadDependency","getRecommendation","reloadWebLayers"]),e[t].notifications=s(["isAvailable","isSubscribed","subscribe","unsubscribe"]),e[t].snippetVersion="v2.1.0",function(e,n,t){e[n]["_"+t]={},e[n]["_"+t].nowFn=e[t]&&e[t].now?e[t].now.bind(e[t]):Date.now,e[n]["_"+t].snippetStartTime=e[n]["_"+t].nowFn()}(e,t,"performance"),function(e,n,t,i,o,r){e[o]={sdk:e[i],sdkObjectName:i,skipExperiments:!!t.new_experiments,sign:t.token+"/"+(r.exec(n.cookie)||["","new"])[1],path:t.target}}(e,n,r,t,o,RegExp("__exponea_etc__"+"=([\w-]+)")),function(e,n,t){m(e.file_path,n,t)}(r,i,n),function(e,n,t,i,o,r,s){if(e.new_experiments){!0===e.new_experiments&&(e.new_experiments={});var p=e.new_experiments.hide_class||c,u=e.new_experiments.timeout||a,_=encodeURIComponent(r.location.href.split("#")[0]),l=e.target+"/webxp/"+n+"/"+r[t].sign+"/modifications.min.js?http-referer="+_+"&timeout="+u+"ms";"sync"===e.new_experiments.mode&&r.localStorage.getItem("__exponea__sync_modifications__")?function(e,n,t,i,o){t[o][n]="<"+n+' src="'+e+'">",i.writeln(t[o][n]),i.writeln("<"+n+">!"+o+".init && document.writeln("+o+"."+n+'.replace("/'+n+'/", "/'+n+'-async/").replace("><", " async><"))")}(l,n,r,s,t):function(e,n,t,i,o,r,a,c){r.documentElement.classList.add(e);var s=m(t,i,r);function p(){o[c].init||m(t.replace("/"+i+"/","/"+i+"-async/"),i,r)}function u(){r.documentElement.classList.remove(e)}s.onload=p,s.onerror=p,o.setTimeout(u,n),o[a]._revealPage=u}(p,u,l,n,r,s,o,t)}}(r,i,o,0,t,e,n),function(e,n,t){e[n].start=function(i){i&&Object.keys(i).forEach((function(e){return t[e]=i[e]})),e[n].initialize(t)}}(e,t,r)}(window,document,"exponea","script","webxpClient", gtmExponeaConfig); 1;

A magyarok a járvány ellenére sem mondanak le a karácsonyról a Telenor kutatása szerint

Országosan reprezentatív kutatási eredmények arról, hogyan várjuk idén a karácsonyt

Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából, amely a járványhelyzetnek az idei karácsonyra való hatását vizsgálta, beleértve többek között a kommunikációt és az ajándékvásárlást.

A Telenor megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból1  egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára: a többség a családja körében tölti – csak 5% barátokkal, 3% pedig egyedül –, és a válaszadók mindössze 1%-a nem ünnepli meg.

Az ajándékozás idén sem marad el

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58% szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie. Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59%) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden 5. válaszadó (21%) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87% tervez ezzel, és a többség (77%) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66% szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor, és harmaduk (36%) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia: összességében 41% vásárolna inkább online – 10% pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47%) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54%) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43%) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk (31%) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

kutatás grafikon

 

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55%), a ruházat (54%), valamint a játékok (48%). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20%), okostelefont (17%), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14%), a powerbank (12%) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12%) is.

A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több megkérdezett (58%) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős azok aránya (43%), akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.

grafika v

Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is: az adatfelvétel idején a megkérdezettek fele (53%) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44%), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87%) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg. Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49%-a – a teljes minta 18%-a – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.

Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81%) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta válaszadók harmada (33%) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok: a chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden 2. megkérdezett (48%) használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75%-a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79%) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51% küldene így szöveges üzenetet, és 42% használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra. Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30%-a nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41% régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8% kezdte el a járvány hatására újonnan, vagy aktívan használni ezt a megoldást.

grafika 3

Az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt, ez alapján előre vetíthető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak.

 1 A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2020. október 28. és november 5. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)