var gtmExponeaConfig = { target: 'https://api-erica.pannon.hu', token: '3aaa625a-71d2-11eb-a41d-0eef85269f59', new_experiments: 'sync', track: { google_analytics: false, visits: true, default_properties: { source: 'WEB', language: 'hu', logged_in: false} } }; if (false) { gtmExponeaConfig.push = { safari: { websitePushID: 'web.hu.yettel' }, } } !function(e,n,t,i,o,r){var a=4e3,c="xnpe_async_hide";function s(e){return e.reduce((function(e,n){return e[n]=function(){e._.push([n.toString(),arguments])},e}),{_:[]})}function m(e,n,t){var i=t.createElement(n);i.src=e;var o=t.getElementsByTagName(n)[0];return o.parentNode.insertBefore(i,o),i}r.target=r.target||"https://api.exponea.com",r.file_path=r.file_path||r.target+"/js/exponea.min.js",e[t]=s(["anonymize","initialize","identify","update","track","trackLink","trackEnhancedEcommerce","getHtml","showHtml","showBanner","showWebLayer","ping","getAbTest","loadDependency","getRecommendation","reloadWebLayers"]),e[t].notifications=s(["isAvailable","isSubscribed","subscribe","unsubscribe"]),e[t].snippetVersion="v2.1.0",function(e,n,t){e[n]["_"+t]={},e[n]["_"+t].nowFn=e[t]&&e[t].now?e[t].now.bind(e[t]):Date.now,e[n]["_"+t].snippetStartTime=e[n]["_"+t].nowFn()}(e,t,"performance"),function(e,n,t,i,o,r){e[o]={sdk:e[i],sdkObjectName:i,skipExperiments:!!t.new_experiments,sign:t.token+"/"+(r.exec(n.cookie)||["","new"])[1],path:t.target}}(e,n,r,t,o,RegExp("__exponea_etc__"+"=([\w-]+)")),function(e,n,t){m(e.file_path,n,t)}(r,i,n),function(e,n,t,i,o,r,s){if(e.new_experiments){!0===e.new_experiments&&(e.new_experiments={});var p=e.new_experiments.hide_class||c,u=e.new_experiments.timeout||a,_=encodeURIComponent(r.location.href.split("#")[0]),l=e.target+"/webxp/"+n+"/"+r[t].sign+"/modifications.min.js?http-referer="+_+"&timeout="+u+"ms";"sync"===e.new_experiments.mode&&r.localStorage.getItem("__exponea__sync_modifications__")?function(e,n,t,i,o){t[o][n]="<"+n+' src="'+e+'">",i.writeln(t[o][n]),i.writeln("<"+n+">!"+o+".init && document.writeln("+o+"."+n+'.replace("/'+n+'/", "/'+n+'-async/").replace("><", " async><"))")}(l,n,r,s,t):function(e,n,t,i,o,r,a,c){r.documentElement.classList.add(e);var s=m(t,i,r);function p(){o[c].init||m(t.replace("/"+i+"/","/"+i+"-async/"),i,r)}function u(){r.documentElement.classList.remove(e)}s.onload=p,s.onerror=p,o.setTimeout(u,n),o[a]._revealPage=u}(p,u,l,n,r,s,o,t)}}(r,i,o,0,t,e,n),function(e,n,t){e[n].start=function(i){i&&Object.keys(i).forEach((function(e){return t[e]=i[e]})),e[n].initialize(t)}}(e,t,r)}(window,document,"exponea","script","webxpClient", gtmExponeaConfig); 1;

Digitális tananyaggyűjtemény született, amelynek minden pedagógus hasznát veszi

Sikeresen zárult a HiperSuli tanári tananyag-fejlesztő pályázat, közkinccsé tették a pályamunkákat

Egyelőre ugyan sok még a kérdés azzal kapcsolatban, hogy milyen lesz a 2020/21-es tanév, de ahogy az élet más területein, úgy az oktatásban is érdemes megtartani azokat a digitális módszereket, amelyek jól működtek a szigorú korlátozások ideje alatt. A Telenor HiperSuli digitális tanári tananyag-fejlesztő pályázatának munkáiból minden pedagógus számára ingyenesen elérhető tudástár állt össze, amellyel a tanárok felkészülten kezdhetik az évet, akár a monitor, akár a tábla előtt oktatnak majd.

Képzeljünk el egy énekórát, amin nemcsak a hangszer, hanem a számítógép elé is leül a diák, vagy egy olyan földrajzórát, amin tanár és diák közösen barangolhatják be a világ különböző tájait. A tananyag-fejlesztő pályázatra nevező pedagógusok eddig még nem látott oldaláról mutatják meg a különböző tárgyak oktatásában rejlő lehetőségeket pedagógustársaiknak. A pályázók nemcsak tantárgyakra szabott ötleteket hoztak, hanem módszertani kérdésekben is mankót nyújtanak: néhány lépésben mutatják meg, hogyan lehet interaktív feladatokat készíteni, miként születhetnek online tanösvény formájában egyénre szabott feladatok vagy hogyan fejleszthető a virtuális számonkérés. 

A tantárgyak és a tematika szempontjából is széles palettán mozgó tananyagok a legújabb és a már olyan jól bevált tanítást támogató alkalmazásokkal való ismerkedésben is segítenek, mint a Wakelet vagy a Wordwall. A tudáscsomagok előnyei, hogy bárki számára könnyedén elsajátíthatóak, akár komolyabb digitális ismeret nélkül is.  

A pályázatra 66 pályázó, összesen 198 pályamunkát adott be, a szakmai zsűri pedig az előszűrést követően a napokban döntött 24 tananyag közül a legjobb 10 kiválasztásáról. „Óriási örömmel tölt el, hogy ilyen nyitott és innovatív tanárokkal van tele az ország, akik szívesen osztják meg egymással a tudásukat” – mondta Joós Andrea, a Tanárnő, kérem! podcast házigazdája, az Élménybiológia alapítója, a zsűri tagja.

Pedagógusok egymás között

A Telenor korábbi kutatásából* kiderült, hogy a tanárok és gyerekek részéről is nagy a nyitottság a digitális módszerek iránt, ugyanakkor a különböző tantárgyaknál megmutatkozott, hogy bizonyos területeken nagyobb feladatot jelent távolról átadni a tudást. A tananyagok erre is igyekeznek választ adni, hiszen szinte minden tantárgyhoz - többek között matematikához, biológiához, kémiához, földrajzhoz, történelemhez, angol nyelvhez, sőt ének-zenéhez és gyógypedagógiához is - kreatív megoldásokat nyújtanak.

„A karanténoktatás számtalan digitális hiányosságra mutatott rá, ugyanakkor korábban nem tapasztalt kreativitást és újszerű megoldásokat hívott életre. A digitális tanrend beköszöntével naponta cserélődtek a tanárok között a jobbnál jobb ötletek annak érdekében, hogy az átállás minél gördülékenyebben menjen. Ez az összefogás késztetett minket arra, hogy a digitális módszerek iránt hirtelen megélénkült érdeklődést és megannyi színes ötletet egy pályázat formájában tegyük elérhetővé minden pedagógus számára” – foglalta össze a pályázat céljait Koren Balázs, a HiperSuli program szakmai vezetője.

A zsűri által legjobbnak ítélt 24 pályamunka ingyenesen elérhető a hipersuli.webuni.hu oldalon.  

A Telenor HiperSuli digitális tanagyag-fejlesztő pályázat 10 legjobb pályamunkája:

•    Digitális dallamok – ének-zene oktatás virtuálisan (pályázó: Lehr-Juhász Mónika)
•    Interaktivitás az éterben – a Google Slides és a Bitmojik használata (pályázó: Kovács Szilvia)
•    Tanösvények, labirintusok, szabadulószobák – eredményes és szórakoztató tanítás a Deck Toys-szal (pályázó: Csordásné Tróbert Annamária)
•    Ez nem játék! – az Actionbound gamifikációs program használata (pályázó: Fenyvesi Fruzsina Bianka)
•    Wakelet, a digitális oktatás sztárja (pályázó: André Krisztina)
•    Népességföldrajz látványosan és izgalmasan (pályázó: Szenti Alexandra)
•    Ez az eszköz ablakot nyit a világra – virtuális túrák a Tour Creator-rel (pályázó: Balázs Brigitta)
•    Flipgrid, azaz számonkérés újratöltve (pályázó: Balogh Bence)
•    A prezentálás új generációja – Nearpod (pályázó: Benedek Judit)
•    Így készülnek interaktív feladatok egy gyógypedagógus számítógépén a Wordwall szoftver segítségével (pályázó: Krénusz Kata)

*A kutatás 550 fő megkérdezésével zajlott 2020. április 9-14. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-65 éves magyar lakosság körében. (Ipsos Instant Research)