var gtmExponeaConfig = { target: 'https://api-erica.pannon.hu', token: '3aaa625a-71d2-11eb-a41d-0eef85269f59', new_experiments: 'sync', track: { google_analytics: false, visits: true, default_properties: { source: 'WEB', language: 'hu', logged_in: false} } }; if (false) { gtmExponeaConfig.push = { safari: { websitePushID: 'web.hu.yettel' }, } } !function(e,n,t,i,o,r){var a=4e3,c="xnpe_async_hide";function s(e){return e.reduce((function(e,n){return e[n]=function(){e._.push([n.toString(),arguments])},e}),{_:[]})}function m(e,n,t){var i=t.createElement(n);i.src=e;var o=t.getElementsByTagName(n)[0];return o.parentNode.insertBefore(i,o),i}r.target=r.target||"https://api.exponea.com",r.file_path=r.file_path||r.target+"/js/exponea.min.js",e[t]=s(["anonymize","initialize","identify","update","track","trackLink","trackEnhancedEcommerce","getHtml","showHtml","showBanner","showWebLayer","ping","getAbTest","loadDependency","getRecommendation","reloadWebLayers"]),e[t].notifications=s(["isAvailable","isSubscribed","subscribe","unsubscribe"]),e[t].snippetVersion="v2.1.0",function(e,n,t){e[n]["_"+t]={},e[n]["_"+t].nowFn=e[t]&&e[t].now?e[t].now.bind(e[t]):Date.now,e[n]["_"+t].snippetStartTime=e[n]["_"+t].nowFn()}(e,t,"performance"),function(e,n,t,i,o,r){e[o]={sdk:e[i],sdkObjectName:i,skipExperiments:!!t.new_experiments,sign:t.token+"/"+(r.exec(n.cookie)||["","new"])[1],path:t.target}}(e,n,r,t,o,RegExp("__exponea_etc__"+"=([\w-]+)")),function(e,n,t){m(e.file_path,n,t)}(r,i,n),function(e,n,t,i,o,r,s){if(e.new_experiments){!0===e.new_experiments&&(e.new_experiments={});var p=e.new_experiments.hide_class||c,u=e.new_experiments.timeout||a,_=encodeURIComponent(r.location.href.split("#")[0]),l=e.target+"/webxp/"+n+"/"+r[t].sign+"/modifications.min.js?http-referer="+_+"&timeout="+u+"ms";"sync"===e.new_experiments.mode&&r.localStorage.getItem("__exponea__sync_modifications__")?function(e,n,t,i,o){t[o][n]="<"+n+' src="'+e+'">",i.writeln(t[o][n]),i.writeln("<"+n+">!"+o+".init && document.writeln("+o+"."+n+'.replace("/'+n+'/", "/'+n+'-async/").replace("><", " async><"))")}(l,n,r,s,t):function(e,n,t,i,o,r,a,c){r.documentElement.classList.add(e);var s=m(t,i,r);function p(){o[c].init||m(t.replace("/"+i+"/","/"+i+"-async/"),i,r)}function u(){r.documentElement.classList.remove(e)}s.onload=p,s.onerror=p,o.setTimeout(u,n),o[a]._revealPage=u}(p,u,l,n,r,s,o,t)}}(r,i,o,0,t,e,n),function(e,n,t){e[n].start=function(i){i&&Object.keys(i).forEach((function(e){return t[e]=i[e]})),e[n].initialize(t)}}(e,t,r)}(window,document,"exponea","script","webxpClient", gtmExponeaConfig); 1;

Győrből a francia világversenyig: magyar diákok által fejlesztett önvezető autónak drukkolhatunk Nogaro városában

Rangos nemzetközi megmérettetésen vesz részt a győri Széchenyi István Egyetem autonóm járműve

Környezetérzékelés, GPS-es és mobilnetes pozícionálás, pontos kamerarendszer. Többek közt ezek az önvezető járművek elengedhetetlen feltételei. A győri Széchenyi István Egyetem csapata évek óta fejleszti autonóm járművét, most pedig izgalmas kihívás előtt áll: július elején a franciaországi Nogaro városában egy komplex feladatokból álló nemzetközi versenyen vesznek részt, ahol a precíziós önvezetéshez szükséges netkapcsolatot a Yettel biztosítja számukra.

2005-ben a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói és kutatói megalapították az energiahatékonyságra optimalizált elektromos járműveket fejlesztő SZEnergy Team-et, amely 2008 óta vesz részt rangos nemzetközi versenyeken, és ért el kiemelkedő eredményeket többek közt a napelemes kategóriában. 

SZEnergy team

A 30 fős csapat lassan tíz éve foglalkozik elektromos járműfejlesztéssel, amely négy részleg összehangolt munkáján alapul (gépészeti, elektronikai, autonóm járművek és a marketing területen). A világjárvány miatt az elmúlt két évet leszámítva, minden évben megmérettették magukat. 2019-ben készült el új járművük, amelyet azóta folyamatosan fejlesztenek az autonóm feladatokra, és készülnek célzottan immáron az energiahatékonyság mellett a jármű önvezető képességeit megmérettető versenyre is. 2022-ben beérett a munka gyümölcse: májusban világcsúccsal, 284 km/kWh-ás energiamérleggel nyertek meg egy Hollandiában szervezett nemzetközi energiahatékonysági versenyt, a Shell Eco-marathon-t, most pedig újabb izgalmas kihívás előtt állnak.

Július elején Franciaországba, az alapvetően mérnöki tanulmányokat folytató diákoknak szervezett Shell Eco-marathon Autonomous Challenge-re utaznak, ahol városi kisautó kategóriában, összesen négy versenyszámban vesznek részt. Bemutatják a fejlesztés gazdasági hátterét, végig kell haladniuk a járművel a teljes versenypályán önvezető módban, pontos parkolási műveletet hajtanak végre, valamint szlalompályát kell teljesíteniük. 

A versenyen az egyik legfontosabb feladat a jármű precíz pozícionálása, melynek során a GPS műholdjelek pontosítására rövid késleltetésű mobilinternetes korrekciós adatok felhasználása szükséges, melyhez a Yettel biztosítja a SZEnergy Team számára a szükséges netkapcsolatot mind a hazai tesztelések, mind a Franciaországban szervezett verseny során.

„A legújabb fejlesztéseinkkel elsősorban a tömeget és a fogyasztást igyekeztünk csökkenteni, és kiemelten fontos volt az új elektromos motorunk, amely a korábbi hajtásoknál intenzívebb gyorsítást tesz lehetővé. A járművünk egyébként új külsőt is kapott, amely feltűnő sárga színével nemcsak a versenypályán vonzza a tekinteteket. A franciaországi Autonomous Challenge a járművünk eddigi legfontosabb önvezető megmérettetése lesz” – mondta el Miklós Máté csapatvezető.