A háború kitörését követően a Yettel Ukrajnában roamingoló ügyfeleinek nagyságrendileg kétharmada elhagyta az országot. Az Oroszországban roamingoló Yettel ügyfelek száma 25%-kal csökkent ebben az időszakban. A továbbra is a térségben tartózkodó ügyfelek által bonyolított össz-roamingforgalom viszont – a csökkenő számú felhasználó ellenére – meghaladta a korábbi hetekben mért mennyiséget mind mobilnet, mind hanghívás tekintetében. A hálózaton Magyarországról indított nemzetközi hívások és küldött SMS-ek mind az ukrán, mind az orosz hálózatok irányába jelentősen növekedtek.
Ezt mutatják az ukrán adatok
A háború kitörésének napja (2022. február 24.) óta a Yettel hálózatán az látható, hogy az Ukrajnában roamingoló ügyfelek száma nagyságrendileg a harmadára esett vissza, feltételezhetőleg azért, mert a vizsgált időszakban sokan elhagyták Ukrajnát. A csökkenő felhasználószám ellenére a roaming hívások száma 40%-kal növekedett közvetlenül a háború kitörése előtti időszakhoz képest - azaz az egy felhasználóra eső hívások száma több mint négyszeresére emelkedett. A naponta átlagosan beszélt percek mennyisége a korábbi háromszorosára növekedett a még kint roamingoló ügyfelek esetében, vagyis lényegesen megnőtt az egyes hívások időtartama. A roaming SMS-ek számát tekintve csökkenés látható a hálózaton, ami arra enged következtetni, hogy a feszült helyzetben az emberek a telefonálást részesítik előnyben az SMS-sel szemben. A roaming adatforgalom nagyságrendileg 50%-kal nőtt Ukrajnában.
A Magyarországról ukrán telefonszámokra indított, azaz nemzetközi hívások darabszámát tekintve az látszik, hogy a Yettel ügyfelei átlagosan kilencszer annyi hívást indítottak az elmúlt héten, mint az azt megelőző heteken februárban. A hívások hossza jelentősen, naponta átlagosan nyolcszorosára emelkedett a megelőző februári hetekhez képest, a Magyarországról ukrán telefonszámokra küldött SMS-ek száma pedig háromszoros növekedést mutat a megelőző februári hetekhez viszonyítva.
Oroszország: megnövekedett beszéd- és SMS roamingforgalom
Az Oroszországban roamingoló Yettel ügyfelek száma a háború kitörése óta 25%-kal csökkent, a térségben tartózkodó felhasználók azt megelőző februári hetekhez viszonyítva, átlagosan 60%-kal több beszédpercet bonyolítottak, a fogadott hanghívások száma pedig nagyságrendileg 50%-os emelkedést mutat.
A hazánkból Oroszországba indított nemzetközi hívásokat tekintve szintén növekedés látszik: a beszélt percek mennyisége nagyjából 60%-kal, a hívások darabszáma pedig több mint 50%-kal növekedett, azaz a korábbinál hosszabb hívásokat folytattak az emberek. A Magyarországról Oroszországba küldött SMS-ek száma a 2,5-szeresésre ugrott a háborút megelőző időszakhoz képest.
Követve a helyzet alakulását, a Yettel Magyarország 2022. február 24-től (visszavonásig) jóváírja az Ukrajnában tartózkodó lakossági és üzleti ügyfelei adat-, hang- és SMS roaming díjait. A kialakult helyzetre való tekintettel a Magyarországról ukrán alapdíjas telefonszámokra irányuló nemzetközi hívások díját szintén (visszavonásig) jóváírja lakossági és üzleti ügyfeleinek a szolgáltató. Az érintett hívások jóváírását az ügyfelek a 1220 vagy külföldről a +36-20/200-0000 telefonszámon, a Yettel üzleteiben vagy a www.yettel.hu/jovairas oldalon kérhetik, az „Érdeklődés és információkérés” témakör választásával.