var gtmExponeaConfig = { target: 'https://api-erica.pannon.hu', token: '3aaa625a-71d2-11eb-a41d-0eef85269f59', new_experiments: 'sync', track: { google_analytics: false, visits: true, default_properties: { source: 'WEB', language: 'hu', logged_in: false} } }; if (false) { gtmExponeaConfig.push = { safari: { websitePushID: 'web.hu.yettel' }, } } !function(e,n,t,i,o,r){var a=4e3,c="xnpe_async_hide";function s(e){return e.reduce((function(e,n){return e[n]=function(){e._.push([n.toString(),arguments])},e}),{_:[]})}function m(e,n,t){var i=t.createElement(n);i.src=e;var o=t.getElementsByTagName(n)[0];return o.parentNode.insertBefore(i,o),i}r.target=r.target||"https://api.exponea.com",r.file_path=r.file_path||r.target+"/js/exponea.min.js",e[t]=s(["anonymize","initialize","identify","update","track","trackLink","trackEnhancedEcommerce","getHtml","showHtml","showBanner","showWebLayer","ping","getAbTest","loadDependency","getRecommendation","reloadWebLayers"]),e[t].notifications=s(["isAvailable","isSubscribed","subscribe","unsubscribe"]),e[t].snippetVersion="v2.1.0",function(e,n,t){e[n]["_"+t]={},e[n]["_"+t].nowFn=e[t]&&e[t].now?e[t].now.bind(e[t]):Date.now,e[n]["_"+t].snippetStartTime=e[n]["_"+t].nowFn()}(e,t,"performance"),function(e,n,t,i,o,r){e[o]={sdk:e[i],sdkObjectName:i,skipExperiments:!!t.new_experiments,sign:t.token+"/"+(r.exec(n.cookie)||["","new"])[1],path:t.target}}(e,n,r,t,o,RegExp("__exponea_etc__"+"=([\w-]+)")),function(e,n,t){m(e.file_path,n,t)}(r,i,n),function(e,n,t,i,o,r,s){if(e.new_experiments){!0===e.new_experiments&&(e.new_experiments={});var p=e.new_experiments.hide_class||c,u=e.new_experiments.timeout||a,_=encodeURIComponent(r.location.href.split("#")[0]),l=e.target+"/webxp/"+n+"/"+r[t].sign+"/modifications.min.js?http-referer="+_+"&timeout="+u+"ms";"sync"===e.new_experiments.mode&&r.localStorage.getItem("__exponea__sync_modifications__")?function(e,n,t,i,o){t[o][n]="<"+n+' src="'+e+'">",i.writeln(t[o][n]),i.writeln("<"+n+">!"+o+".init && document.writeln("+o+"."+n+'.replace("/'+n+'/", "/'+n+'-async/").replace("><", " async><"))")}(l,n,r,s,t):function(e,n,t,i,o,r,a,c){r.documentElement.classList.add(e);var s=m(t,i,r);function p(){o[c].init||m(t.replace("/"+i+"/","/"+i+"-async/"),i,r)}function u(){r.documentElement.classList.remove(e)}s.onload=p,s.onerror=p,o.setTimeout(u,n),o[a]._revealPage=u}(p,u,l,n,r,s,o,t)}}(r,i,o,0,t,e,n),function(e,n,t){e[n].start=function(i){i&&Object.keys(i).forEach((function(e){return t[e]=i[e]})),e[n].initialize(t)}}(e,t,r)}(window,document,"exponea","script","webxpClient", gtmExponeaConfig); 1;

A gyerekek idejük nagy részét az interneten töltik, mégsem szentelünk elég figyelmet a biztonságukra

Sokkal kevésbé képesek felismerni a gyerekek a számukra ártalmas tartalmakat az interneten, mint azt saját bevallásuk szerint állítják – állapítja meg egy friss felmérés. Mindeközben a szülők sem feltétlen tudják, hogyan álljanak hozzá gyermekük online tevékenységéhez, idővel pedig egyre kevesebb figyelmet szentelnek erre, pedig az online zaklatás tinédzser korban a leggyakoribb. A Yettel a gyerekek online tevékenységének megértésére a szülőket segítő TudatosNet tudáspakkal készül a tanévkezdésre. 

Az internethasználat mára a gyermekek mindennapi életének szerves részét képezi, és egyre kevésbé különböztetik meg az offline és az online világot – mutatott rá egy a közelmúltban publikált, összesen több mint 3300 gyerek és szülő bevonásával az Egyesült Királyságban készült felmérés.[1]

Az Ofcom kutatásában résztvevő gyerekek többnyire magabiztosak voltak abban, hogy képesek megkülönböztetni a valódi és hamis online tartalmakat, ám ez nem állt összhangban azzal, amikor a kutatócég mindezt szimulált körülmények közt tesztelte: a résztvevők ugyan képesek voltak felismerni egy-egy hamis közösségi médiaprofilt, azonban könnyen bedőltek például a félretájékoztatásnak.

Mindemellett az online lét ártalmas oldala is felszínre került a felmérésben, ugyanis a válaszokból kiderült, hogy háromból egy gyerek látott már olyasmit az interneten, ami aggasztotta vagy egyenesen felzaklatta, sőt, számtalan közülük áldozata volt már zaklatásnak a közösségi médiában, online játékokban, üzenetküldő vagy videós chat alkalmazások használata közben.

Ahogy nő a gyerek, egyre lankad a szülői figyelem

A felmérés a szülői attitűdöt is vizsgálta. Bár többnyire biztosak abban, hogy elég tudással rendelkeznek ahhoz, hogy gyermekük biztonságban legyen a neten, jó részük mégsem tudja, hogy milyen szemléletet kövessen gyermeke internethasználata kapcsán. A szülők bevallása szerint aktívan követik gyermekeik online jelenlétét, ugyanakkor a válaszokból az is kiderült, hogy ez egyre inkább alábbhagy, ahogy nőnek a gyerekek.

A Yettel egy korábbi felmérése[2] a magyar szülők körében is hasonló megállapításra jutott: azaz ahogy cseperedik a gyerek, a szülők egyre kevesebb figyelmet szentelnek az online tevékenységének. A netes zaklatás és viselkedés jóval kevesebb figyelmet kap, mint például az iskolai ügyek, miközben a cyberbullying, vagyis az online zaklatás épp a tinédzsereket érinti leginkább.

A világhálóra csak tudatosan

Egy átlagos gyerek tizenegy évesen kapja meg első saját telefonját, és sokszor már a három-négyévesek is hozzáférnek szüleik táblagépéhez vagy laptopjához, így óhatatlanul is kapcsolatba kerülnek az internet túlnyomórészt korlátok és szabályozás nélküli világával. A szülőknek könnyebb dolga van, amíg a kisebbek csak mesét szeretnének nézni, azonban amikor a gyermek már önállóan indul neki a világhálónak, sok szülő nem tudja, hogyan lehet képes gyermeke védelmét biztosítani.  Ebben segít a Szülők nagy mobilkönyve, ami Will Geddes, brit kiberbiztonsági szakértő esettanulmányaival és tanácsaival igyekszik támpontot adni a szülőknek abban, hogy miként lehetnek részei gyermekünk online életének. Most a Yettel és a Forbes összefogásában a könyv online is elérhetővé vált: 14 fejezeten keresztül dolgozza fel a biztonságos internetezés témakörét, kezdve az egészséges technológiai körülmények kialakításától, a sextingen át a pornográfia és az erőszakos tartalmak kivédéséig. A Yettel a tanévkezdés kapcsán pedig TudatosNet akciót hirdet augusztus 18-tól. Az akcióban négyféle, gyerekek és a fiatal korosztály számára vonzó készüléket – egy okostelefont, kétféle táblagépet és egy okosórát – kínál kedvezményesen, amik mellé az ajánlat részeként tudáspakkot ad, azaz heti rendszerességgel közvetlen hozzáférést küld a Szülők nagy mobilkönyve 14 online fejezetéhez.
 
További részletek: https://www.yettel.hu/tudatosnet

[1]Children and parents: media use and attitudes report 2022 (ofcom.org.uk)
[2]https://www.yettel.hu/sajto/kozlemeny/a-jo-szulo-gyerek-kapcsolat-segit-az-internet-veszelyeinek-kivedeseben