Hogyan védekezz a telefonos és internetes csalások ellen
Általános lett, és egyre gyakoribb, hogy ismeretlen csalók cégek, bankok, közműszolgáltatók vagy mobilszolgáltatók nevében keresnek meg embereket telefonon vagy online. A céljuk, hogy pénzt vagy személyes adatokat csaljanak ki, és azokkal visszaéljenek. Az aktuális csalásokat összegyűjtjük, és segítünk miről ismerheted fel.
Melyek az aktuális csalások, amikbe Yettelesként belefuthatunk?
Csalás hűségpontokkal
Nem létező hűségpontokért járó nyeremény beváltásához bankkártya adatokat kérnek el a csalók, általában postaköltség vagy kezelési díj címén. Ilyen üzenet jöhet linket tartalmazó SMS-ben vagy e-mailben is.
Csalás hamis számlaértesítővel
Hamis Yettel számlát küldenek e-mailben, sms-ben, akár fizetési felszólítással, az üzenet linkje hamis weboldalra vezet, ahol megpróbálják megszerezni a bankkártya adatokat.
Csalás hamis kártyás feltöltőoldallal
A Google keresés során, akár a szponzorált találatok között is, megjelenhet hamisított weboldalra vezető link, ami megtévesztésig hasonlít a Yettel oldalára, de valójában csalók üzemeltetik.
Csalás nyereményjátékkal
Internetes böngészés közben találkozhatunk hamis nyereményjátékkal, elégedettség-felméréssel, ahol néhány, látszólag értelmes kérdésre kell válaszolni. A válaszokért a csaló weboldal sorsjegyet ad, amivel iPhone-t vagy más nagyértékű telefont lehet nyerni. A csaló weboldal a nyeremény kézbesítéséhez elkéri a postázási költséget, amihez a felületen kell megadni a bankkártya adatokat.
Csalás mobilparkolással
SMS-ben terjedő adathalász link, ami a parkolással járó esetleges azonnali büntetéssel szeretné megijeszteni az embereket. A link a Yettel weboldalára megtévesztésig hasonlító csaló weboldalra vezet, ahol a bankkártyánk adatait próbálják megszerezni a parkolás időszakának meghosszabbítását online fizetéssel indítva.
Mire figyelj, hogyan kerüld el a csalásokat?
Folyamatos éberséggel kezeld, ha olyan üzenetet kapsz, ami
- gyors/azonnali cselekvésre késztet,
- pénzmozgást követel meg, vagy személyes adatokat kér,
- nagyértékű nyereménnyel kecsegtet.
Példáinkon megmutatjuk mire figyelj különösen:
Fontos:
Ha nem játszottál, nem nyerhetsz!
Alapvető, hogy a hatályos törvények értelmében nem nyerhetünk olyan játékon, amiről nem is tudtuk, hogy részt vettünk benne. Ez ugyanis azt jelentené, hogy valaki a tudtunkon kívül kezeli az adatainkat, ami visszaélést jelent, tehát valami turpisság van a dologban. Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg átverés!
Ne küldd el a telefonszámlád senkinek!
Semmiképp ne küldd el a telefonszámládat, rajta az adataiddal senkinek. A Yettel munkatársai sosem kérnek ilyet.
Ne dőlj be a félelemkeltésnek!
Riogató reklámoknak vagy vírustámadást észlelő üzeneteknek csalási szándék áll a hátterében. Ilyenkor egy szolgáltató nevében arra figyelmeztetnek, hogy pl. valaki feltörhette a fiókodat, és azonnal meg kell adnod egy új jelszót az általuk megadott felületen. A csalók ebben az esetben egy hamis honlapra irányítanak, ahol megadhatod a régi és új jelszavadat. Persze az egész egy átverés, a begépelt adatok valójában a csalóknál kötnek ki. Mi a Yettelnél nem így kommunikálunk, nem keltünk félelmet, nem riogatunk!
Ellenőrizd, hogy a valós Yettel oldalon jársz-e!
Gyanús lehet, ha egy Yettelnek látszó weboldal viselkedése nem egyezik a megszokottal. Eltér a dizájn vagy a menüpontok elrendezése, pop-up ablakok vagy automatikusan induló letöltések vannak. Megtévesztő az oldal kinézete, gyenge a minősége, rossz a nyelvtan, elírások, gépelési hibák vannak, homályosak a logók, elmosódottak a képek, vagy nem működnek a gombok, linkek. Ha nem biztonságos a kapcsolat (HTTPS hiánya, azaz a cím http://-vel kezdődik https:// helyett), a böngésző nem mutat lakat ikont, gyanakodjunk!
Ellenőrizd a levél feladóját, tárgyát, címzettjét!
A Yetteltől kizárólag az eszamla@yettel.hu e-mail címről érkezhet számlaértesítés, tartozásról szóló figyelmeztetés. FONTOS: A legtöbb levelezőkliensben lehetőség van a valós feladó megtekintésére, ha az egérmutatót a felirat fölé helyezzük. Ez is segíthet kiszűrni a csalóktól kapott leveleket. Gyanakvásra adhat okot az is, ha az üzenet tárgya nyelvtanilag helytelen/gépiesen szövegezett és/vagy indokolatlan karaktereket tartalmaz (pl. "Új.Yette. számla.készült!!!"). Az is gyanút kelthet, ha a telefonszámla szokásos összegétől eltérő nagyságrendű „számla” érkezik. A Yettel soha nem kéri ügyfeleit arra, hogy levélben küldjék meg jelszavukat vagy más személyes adatot, hiszen ez egyáltalán nem lenne biztonságos. Ha ilyesmit kérnek tőled, ne válaszolj a levélre.
Mit tegyél, ha csalással találkozol, vagy esetleg megtörtént a baj?
- azonnal tiltsd le a bankkártyádat,
- ha kár ért, jelentsd a rendőrségen!
Számlabefizetéshez, feltöltéshez minden esetben használd a Yettel hivatalos alkalmazását, vagy böngésződbe írd be a www.yettel.hu weboldalt (ne keresőből érkezz!), és a Yettel weboldalán navigálj a megfelelő aloldalra.
Okos ügyintézés Yettel alkalmazással
Töltsd le az appot!
- Ellenőriznéd fogyasztásod?
- Adatjegyet vennél?
- Feltöltenéd egyenleged?
- Parkolást, autópálya-matricát szeretnél fizetni?
Ezt mind egyszerűen megteheted az app-ban!