Van, amikor előnyösebb a havidíjnál a feltöltőkártya?

A mobiltelefonos korszak első éveiben a havidíjas előfizetések és a feltöltőkártyás megoldások népszerűsége nagyjából ugyanolyan mértékű volt, de manapság már visszaszorult a feltöltős ügyfelek száma. Ennek ellenére vannak olyan élethelyzetek, amikor érdemes lehet ezt a mobilhasználati gyakorlatot is megfontolni. Ehhez először összehasonlítjuk a két fizetési módot, majd pedig azt is megnézzük, milyen esetekben lehet érdemes a feltöltőkártya mellett dönteni. 

Fizess előre és szabályozd a kereteidet! 

A legfontosabb különbség már a kétféle lehetőség angol megnevezéséből is jól látható. A feltöltőkártyás módszert prepaid, tehát előre fizetős, míg a havidíjasat postpaid, tehát utólag fizetős kategóriának nevezték el. Tehát alapvetően a kártyás ügyfeleknél a folyamat az, hogy feltöltik az egyenlegüket és ebből telefonálnak vagy vásárolnak kedvezményes hanghívási időt illetve mobilnet limitet, és ezután addig használhatják a telefonjukat, amíg ez el nem fogy. Ezután pedig egy újabb feltöltéssel folytathatják a telefonálást, SMS-küldést és internetezést. A havidíjas módszer esetén viszont egy hónapon keresztül használjuk a különféle kommunikációs lehetőségeket, majd pedig a szerződésben meghatározott feltételeknek megfelelően fizetünk - vagy egy átalányt, vagy pedig a konkrét használati adatok alapján számolt összeget. 

Mik a feltöltőkártyás telefonhasználat előnyei? 

  • Előre eldönthetjük, mennyit szánunk havonta telefonálásra, mobilnetezésre 
  • Nincs szerződésben foglalt hűségidő és egyéb kötöttségek 
  • Az egyenlegfeltöltés nagyon egyszerű, akár a mobilon is elvégezhető 
  • Az aktuális egyenlegünk könnyedén követhető, ezért folyamatosan látjuk, mennyit használtunk már el és mennyi áll még rendelkezésre 
  • A tervezettnél korábban lefogyasztott egyenlegeket könnyen újratölthetjük extra adat- és perc-csomagok segítségével 

Ez idáig nagyon egyszerűen hangzik, de máris felmerülhetnek kérdések. Például könnyű azt gondolni, hogy egy feltöltőkártyás SIM kártyával használt telefont a feltöltött egyenleg lejárta után hívni sem lehet és üzeneteket sem tudunk fogadni a készüléken. Ez természetesen nem igaz, az egyenleg lefogyása után ugyanúgy beérkeznek  a hívások és az SMS-ek  a telefonszámunkra. Ennek az időszaknak a mértéke a szerződésben előre látható, valamint a feltöltőkártyásokra vonatkozó adategyeztetési kötelezettségtől is függ. 

Jelenleg háromféle feltöltőkártyás tarifacsomagot lehet választani: 

  • Yettel Feltöltőkártya hangjegy extrával: itt egyszeri 500 forintos díjért 1000 forintos a beszélgetési keret 
  • Yettel Feltöltőkártya 3GB mobilnet extrával: ezt választva 1500 forintos feltöltés 3000 forintos beszélgetési, valamint 3 GB mobilnetes keretet biztosít 
  • Yettel Feltöltőkártya 10 GB mobilnet extrával: a 3000 forintos feltöltőkártyában a 6000 forintos lebeszélhetőség mellé már 10 GB online adatkeret jár 

Mindhárom esetben 30 forint a hívások percdíja és egy SMS küldése is. 

Fontos tudni, hogy egy adott feltöltés mindig egy bizonyos érvényességi időre szól, ezt az időt újabb egyenlegfeltöltéssel lehet meghosszabbítani az érvényességi idő lejárata előtt, illetve a lejárattól számított 30. napig egyszeri feltöltéssel még lehetőség van újraaktiválni a SIM kártyát. Ennek lejárta után azonban már csak új hívószámra lehet szerződést kötni. Az érvényességi időről és az elérhető egyenlegről egy külön aloldalunkon lehet részletesebben olvasni. 

A kártyás ügyfelek különféle kiegészítő szolgáltatásokat is igénybe vehetnek. Többek között 20% kedvezménnyel rendelhetők meg a perc- és mobilnet csomagok a Yettel alkalmazásban, ahol szintén ugyanennyivel olcsóbban lehet extra mobilnetet is vásárolni. 

Fizetés utólag - személyre szabott csomagok 

A postpaid, azaz havidíjas megoldások sokféle tarifacsomagban elérhetőek és egyéb extra lehetőségeket is kínálnak. Alapesetben itt az ügyfél egy szerződést köt a mobilszolgáltatóval, amelyben szerepel a kiválasztott tarifacsomag és annak díjai. Ezt aztán a havi használat után érkező számla alapján kell befizetni. Itt is könnyen tervezhetünk előre a nekünk megfelelő mobilhasználati szokások alapján: az egyes csomagokban láthatjuk a havidíjban foglalt lebeszélhető percek, elküldhető szöveges üzenetek, valamint a felhasználható mobilnet keret mennyiségét. Itt viszont - általában egy bizonyos hűségidő fejében - még az sem okozhat gondot, ha túllépjük az előre meghatározott keretet, a telefonszámunk ettől még a szerződés lejártáig él, és a tarifacsomag leírásában szereplő feltételek mellett további hívásokra, SMS-ek küldésére, mobilnetezésre is lehetőségünk marad, ez a következő számla összegét növeli. 

Milyen előnyökkel jár a havidíjas előfizetés? 

  • Többféle csomagból, saját telefonhasználati szokásaink alapján választhatunk 
  • Nincs szigorúan előre meghatározott hívási és adatkeret, a limit túllépése után is mindent használhatunk, csupán a következő számlán jelenik meg extra összeg 
  • Havidíjas szerződés mellé készüléket is választhatunk, ilyenkor a mobilt is kedvezményesen, akár részletfizetéssel kaphatjuk meg 
  • Különféle extrák érhetőek el, például több előfizetés összevonásával 
  • Elérhetőek korlátlan adatforgalmat és hanghívást biztosító csomagok 

Havidíjas előfizetés esetén többek között megtehetjük, hogy összevonjuk a mobil-, otthoni internet, tévé- és streaming-szolgáltatásainkat: a Yettel Full néven elérhető csomagban akár 30% havidíj-kedvezményt is elérhetünk. A Prime tarifák szintén sok előnyt nyújtanak, exkluzív ajánlatokkal, több készülékszolgáltatással, ügyfélszolgálati és szervizes könnyítésekkel. Emellett a Prime előfizetések összevonásával (például családtagok vagy baráti társaságok esetén) szintén komoly kedvezményeket kaphatunk. 

Feltöltés vagy havidíj - melyiket válasszam? 

Először természetesen érdemes számolni: végignézni a havidíjas és feltöltőkártyás ajánlatokat, az azokban foglalt hanghívási, üzenetküldési és adatkereteket és ezek árait. De nem csak ez számít, hiszen egy sor olyan használati szokást, körülményt lehet mérlegelni, amelyek alapján egyik vagy másik módszer jobb választás lehet. 

Feltöltőkártyás ajánlott például a következő esetekben: 

  • Ha valaki kontroll akarja tartani a mobiltelefonálási koltségeit és csak azért a szolgáltatásért akar fizetni, amit valóban igénybevesz 
  • Ha valaki ritkábban használja a mobiltelefont, így nem szeretne havidíjat fizetni 
  • Ha valaki tényleg  
  • Fiatalok vagy idősek számára, akiknek a szülők vagy hozzátartozók szükség esetén távolról feltöltik az egyenleget 
  • Az országban rövid ideig tartózkodók, hazalátogatók, utazók számára, akik ideiglenesen használnak egy SIM-kártyát 
  • Ideális lehet olyanoknak, akik szeretnék jobban kontrollálni a költéseiket és nem szeretnének utólag érkező, váratlan számlákat 

Előfizetéses ajánlott többek között az alábbi helyzetekben: 

  • Amikor valaki sokat használja a telefonját, és fix havidíjért korlátlan hívásra vagy internetre van szüksége 
  • Cégek és vállalkozások számára, akik dolgozóiknak biztosítanak áttekinthető előfizetéses csomagokat 
  • Olyan felhasználóknak, akik rendszeresen mobilinternetet használnak, és kedvezőbb adatcsomagokra van szükségük 
  • Azok számára, akik szeretik a kényelmet, és nem akarnak folyamatosan az egyenleg feltöltésével foglalkozni 

Jól látható tehát, hogy mindkét megoldásnak megvannak az előnyei és hátrányai, így érdemes az egyéni igényekhez igazítva választani. Akár saját magunknak választunk új csomagot, akár a gyerekeknek vagy épp idős rokonoknak szeretnénk telefonszámot, érdemes végiggondolni a fenti élethelyzeteket, fontossági sorrendet felállítani a díjak, a használat kényelme, a tervezhetőség és az esetleges kedvezmények, extrák figyelembe vételével. Ráadásul természetesen egyik döntés sem végleges, hiszen a feltöltőkártyások is kedvező díjú számlás csomagokra válthatnak telefonszámuk megtartásával, míg a havidíjas tarifák között is lehetséges a váltás, ha épp azt tapasztaljuk, hogy egy másik csomag jobban illik a havi mobilos szokásainkhoz. 

Szerző:

Bátky Zoltán
informatikai és távközlési szakújságíró, szerkesztő