A tanulás jövője: digitalitás az oktatásban

A digitális oktatás jelentősége nagymértékben megnövekedett az elmúlt években. A digitalitás napjainkra a képzési rendszerek és a tanulási stratégiák színtereire is beszivárgott, amelynek köszönhetően “bárhol és bármikor” lehetőségünk nyílik a tudásbővítésre. Habár a legkézenfekvőbb és legkényelmesebb lehetőségeknek is megvannak az árnyoldalai, összességében mégis azt mondhatjuk, hogy a digitális edukáció eszköztára jelenti a jövőt.

Ebben a cikkben részletesen kitérünk a digitális oktatás pozitívumaira és negatívumaira, miközben az így kialakuló tanulási trendeket is bemutatjuk. 

Pro és kontra - a digitális oktatásban rejlő kihívásokról és lehetőségekről

A digitális oktatás világszerte a tanítási intézmények új standard gyakorlatává vált. Bár a járványhelyzet és a pandémia katalizálta a digitális oktatási megoldásokat a kialakult távoktatási helyzettel, mostanra jól látszik, hogy az így kialakított tanulási megoldások hosszú távon is velünk maradnak. Köszönhető mindez az olyan előnyöknek, mint például a rugalmas, kényelmes, személyre szabott stratégiák kialakítása, az időmegtakarítás vagy a költséghatékony tudásszerzési lehetőség.

A földrajzi korlátok nélküli “tantermek” kényelmesebbé és rugalmasabbá teszik a tanulást

A digitális eszközök és az online tér főleg a pandémia óta megmutatta annak a lehetőséget, hogyan helyezzük át  a hagyományos fizikai terekből az oktatást az online térbe. Így megszűnhetnek a földrajzi korlátok és kinyílnak a lehetőségek mindenki számára. Az oktatás olyan korlátai tűnhetnek el a távoktatás teljes digitalizációjának révén, aminek köszönhetően mindenki minőségi oktatásban vehet részt.

Mindezen túl az online előadások digitálisan rögzíthetőek, archiválhatóak és megoszthatóak, amelynek hála például nem kell nagy erőfeszítéseket tenni a tananyag megszerzésére, ha hiányzás miatt bármiről lemaradnánk. 

A széleskörű online erőforrások teret adnak az eltérő tanulási stílusok gyakorlására

Minden diáknak más a tanulási módszere és stílusa. Vannak, akik vizuálisan képesek hatékonyabban befogadni a tananyagot, míg mások auditív, kineztetikus módon, vagy ezek kombinációjában. A tantermi szabályok azonban nem mindegyik technikára adnak lehetőséget.

Az online rendszerekben nincsenek korlátok: olyan eszköztárak és erőforrások széles skálája szerint tanulhatunk, ahogyan az számunkra kényelmes. A lelkiismeretes szakemberek törekednek is arra, hogy az online tanóráikba integrálni tudják a különböző tanulási stratégiákat, ezzel megteremtve a diákok/hallgatók igényeinek megfelelő, ideális oktatási környezetet.  

A távoktatás önfegyelemre, időmenedzsmentre sarkall

A hagyományos oktatási környezetben állandó megfigyelés alatt állunk, ezért hamar megtanuljuk a ránk vonatkozó szabályokat. De mi a helyzet akkor, amikor a kontroll - ebben az esetben a pedagógus vagy tanár - nincs a közvetlen közelünkben? Képesek vagyunk ugyanarra a mértékű önfegyelemre és koncentrációra?

Kellő tapasztalatszerzés után biztosan, amelynek tökéletes előszobája vagy ugródeszkája az online oktatásban való részvétel. Ugyanígy a digitális úton zajló oktatási forma a munka világában is elengedhetetlen, megtanít az optimális időmenedzsment kialakítására, hiszen az otthoni környezetben, a rengeteg figyelemelterelő lehetőség között kizárólag rajtunk múlik, hogy a szemünket rajta tudjuk-e tartani a célon. 

Az érem másik oldalán

A távoktatás erényeit naphosszat lehetne sorolni, azonban ezek összessége a speciális képzési forma negatív oldalaira is rávilágít. Példának okán, az önfegyelem nem mindenki számára kézenfekvő, gondoljunk csak a figyelemzavaros gyerekekre, vagy azokra, akiknek nehezére esik elszigetelődve jelen lenni egy közösségben – a személyes interakció hiányának korlátozó hatása is lehet.

Emellett természetesen a digitalitás és az elektronikus eszközök használatának legnagyobb démonairól sem szabad elfeledkezni, akár a technikai kihívások oldaláról, akár a megnövekedett képernyőidő szempontjából közelítjük meg a témakört. Murphy törvénye szerint “ami el tud romlani, az el is romlik”, ezért az online oktatás kapcsán mindig számolni kell a szakadozó internetkapcsolat vagy a számítógép, okostelefon működésképtelenségének kockázatával.  

Ráadásul mostanra ijesztően sok időt töltünk a képernyő előtt, arról nem beszélve, hogy van, akinek a kijelzőre való összpontosítás összeforr a kikapcsolódással, a szórakozással és a játékélménnyel. Tekintve, hogy ez a megszokás zavarhatja a koncentrációt, még a képernyőidőt is jelentős mértékben megsokszorozhatja. 

Online oktatási trendek napjainkban

Az oktatás ma már nem korlátozódik a tantermekben. Egyre jellemzőbb, hogy olyan online tanulásszervező megoldásokat alkalmaznak az iskolák, amik az online térben is folyamatosan követhetővé teszik,, hogy mi történik az iskolában. Így nincs többet elfelejtett házi feladat, illetve a betegeknek sem kell a többieket hívogatni, mert online elérhető, hogy mi történt az iskolában. 

Ezt a digitalizációs trendet tovább erősíti a mesterséges intelligencia egyre aktívabb előretörése. Ez a jövőben az oktatásra, a tanulásra, de a tanulásszervezésre és az adminisztrációra is hatással lesz.

Mesterséges intelligencia (AI) 

Bár a mesterséges intelligencia, avagy az AI sokáig az összeesküvés-elméletek mozgatórugója volt, szerencsére mára már egyre több helyen látják és elismerik a benne rejlő potenciált. Mostanra az AI-alapú megoldások az eLearningben is megjelentek, amelyek segítenek személyre szabott javaslatokat és valós idejű visszajelzéseket adni a tanulóknak.

Gamifikáció - a játékos tanulás

Nem számít, hogy 5 vagy 50 évesek vagyunk, a játék mindenkinek lételeme. Emiatt a játékosított tanulási forma mindenki számára motivációt jelent.Ezt felismerve a különböző oktatói platformok, szoftverek, alkalmazások fejlesztői elkezdték izgalmas, játékmechanikai modulokkal (pl.: pontrendszerekkel, jelvényekkel, ranglistákkal) feltölteni, gamifikálni a programjaikat, hogy azok még vonzóbbá és interaktívabbá váljanak. 

A mikrotanulás technikája

Közismert tény (életkortól függetlenül), hogy a hatalmas tananyagok láttán már az első pillanatban elmegy az ember kedve a tanulástól. Ennek kiküszöbölésére jött létre a mikrotanulás technikája, amely a különböző projektek, tanleckék átlátható, könnyen kezelhető és emészthető darabokra bontását jelenti.

Habár ez a módszer nem kizárólag az online térben bizonyítja a sikerességét, mégis ott válik egyre népszerűbbé, hiszen a “darabok” általában interaktív tevékenységeket, videókat, kvízeket, hanganyagokat fednek le, amelyek leegyszerűsítik a kihívást jelentő témák befogadását.

Tanulást segítő eszközök az eLearning hatékonyságának tükrében

Az eLearninget a tanítási módszerek és nem az elektronikus eszközök használata teszi digitálissá, de utóbbiak nélkül aligha tudnánk hatékonyan részt venni az online oktatásban. Ezért kiemelkedően fontos, hogy a tanulmányainkhoz ideális készülékek és stabil internetkapcsolat is a rendelkezésünkre álljon.

Digitális oktatáshoz szükséges hordozható számítógép kiválasztásakor érdemes mindig egy nagyobb tárhellyel rendelkező típust választani, míg laptopok esetében az akkumulátor kapacitása is fontos szempont. Amennyiben egy még összetettebb és könnyebben hordozható készülékre vágysz, célszerű elmerülnöd a prémium kategóriás tabletek világában. 

Ne feledd, a távoktatásban a tanár-diák interakció minőségét nagyban növeli, ha egy arra alkalmas, tiszta hangminőséget biztosító headsettel vagy mikrofonnal veszel részt a tanórákon! Ezért akár számítógépről, laptopról vagy táblagépről van szó, fontos, hogy a beépített hangszórók helyett keress egy másik alternatívát!

A Yettel széleskörű kínálatában csúcskategóriás tanulást segítő eszközök között válogathatsz – fedezd fel a választék valamennyi darabját!