Felelős telefonhasználat az autóban – hogyan kerüljük el a balesetvesélyes helyzeteket?

A vezetés közbeni mobiltelefon-használat veszélyeit nem lehet eléggé hangsúlyozni: elvonja a figyelmet az útról, csökkenti a reakcióidőt és negatívan befolyásolja az ítélőképességet. A legaggasztóbb mindebben, hogy sok esetben nem is halaszthatatlan elintéznivalók miatt alakulnak ki balesetveszélyes helyzetek, hanem azért, mert megszokássá vált azonnal reagálni. Még akkor is, ha az így meghozott döntések másodpercek töredéke alatt súlyos és visszafordíthatatlan következményekkel járhatnak.

Ennek ellenére nem túl életszerű, hogy a telefont teljes mértékben száműzzük, amíg úton vagyunk, de szerencsére erre nincs is szükség. Cikkünkben részletesen körbejárjuk a témakört: bemutatjuk a vezetés alatti mobilozás kockázatait, az erre vonatkozó KRESZ-szabályokat, és tippeket adunk, hogyan használhatjuk a telefont felelősségteljesen, amíg sofőrként veszünk részt a forgalomban. 

A mobiltelefon-használat mint vezetés közbeni veszélyforrás

A vezetés közbeni mobilhasználat legnagyobb veszélye, hogy megosztja vagy akár teljes mértékben elvonja a sofőr figyelmét az útról. Már az SMS-ezés és telefonálás is jelentősen igénybe veszi a koncentrációs képességet, nem beszélve arról, ha valaki fényképeket vagy videókat készít, miközben az autóban ül.

Az így kialakuló veszélyhelyzetek száma végtelen, mert amint nem az úton van a fókusz, a mobilozók

  • figyelmen kívül hagyják a közlekedési jelzéseket, vagy későn reagálnak rájuk;
  • jellemzően később lépnek a fékpedálra, mint kellene;
  • gyakrabban hoznak felelőtlen döntéseket, ami dominóeffektust elindítva további balesetközeli helyzetek sorát generálja.

A végkimenetel legjobb esetben “csak” dühös szóváltás vagy a jármű sérülése, azonban sajnos egészen tragikus esetekre is látunk példát.

Így csökkenti a vezetői képességeket a mobilozás

Bármilyen formát is ölt a mobilhasználat vezetés közben, egyaránt igénybe veszi a vizuális, manuális és kognitív figyelmet. 

Vizuális figyelem

Az elülső és perifériás látás elengedhetetlen a biztonságos vezetéshez. Ha a járművezető szeme nem az úton van, hanem a telefonon, képtelen időben reagálni a hirtelen változó körülményekre – ha például egy gyalogos fut az úttestre vagy egy másik sofőr elveszíti az uralmát az autója felett.

Manuális figyelem

Bár a gyakorlott sofőrök bátran vezetnek egy kézzel is, de vannak helyzetek, amitől a rutin sem menti meg az embert. A telefonkezelés megnehezíti a sebességváltást, a jelzésadást, arról nem beszélve, hogy egyes helyzetek korrigálásához elengedhetetlen, hogy mindkét kéz a kormányon legyen. A manuális figyelem elterelése különösen veszélyes a fiatal és az idős járművezetők esetén: amíg a tapasztalatlanabbaknak nincs kellőképp kifejlődve az izommemóriájuk, addig az idősebbeknek a kor előrehaladtával a fizikai reakcióidejük romlik.

Kognitív figyelem

A vezetés nem kizárólag fizikai, hanem szellemi feladat is: magas fokú összpontosítást és ítélőképességet igényel. Amint a telefon kézbe kerül, ezek a készségek egytől egyig torzulnak; figyelmen kívül maradnak a veszélyre utaló jelek, ráadásul nem csak vizuálisan. A telefonálás, a hangos vagy fülhallgatós zenehallgatás elnyomhatja a motor, a duda, a csikorgó kerekek és a szirénák hangját – tehát minden olyan zajforrást, ami intő jelként szolgálhat útközben. 

A telefonhasználatra vonatkozó KRESZ-szabályokról röviden

A mobiltelefonok rohamos terjedését követően, a számtalan veszélyforrást felismerve hamar életbe léptek a vezetés közbeni mobilozásra vonatkozó előírások:

“A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.”

Ennek értelmében nem csak a hívások, üzenetküldések, de önmagában a telefon bármilyen okból való kézbevétele ugyanannyira tilos – tehát hivatalosan még egy pillanatra sem szabad felemelni a telefont, még akkor sem, ha épp egy bejövő hívást szeretnénk elutasítani. Ezek a szabályok nem csupán az autóvezetőket, hanem a kerékpározókat és a háromkerekű járművel közlekedőket is ugyanolyan mértékben érintik.

Jogsértő magatartás esetén a hatóságok pénzbírságot szabnak ki, ráadásul a pénzbírság mellé 3 büntetőpont is jár, amit a vezetőiengedély-nyilvántartásban is rögzítenek.

Így használhatjuk a mobilunkat felelősségteljesen és biztonságosan az autóban

Bár sokan úgy vallják, hogy a telefont teljes mértékben ignorálni kell vezetés közben, azonban van lehetőség és mód a felelősségteljes mobilozásra, még ha nem is a klasszikus forgatókönyv szerint. Arról nem beszélve, hogy bizonyos helyzetekben épp az okostelefonok segítenek biztonságosabbá tenni a közlekedést.

A kulcs tehát a felesleges telefonhasználat minimalizálása és a KRESZ-szabályok betartása, nem pedig a készülékek totális száműzése. Hogyan lehetséges ez? Íme néhány tipp!

Szerezzünk be autós telefontartót!

Az okostelefonok legnagyobb előnye vezetés közben, hogy az arra alkalmas applikációk segítségével használhatjuk a GPS-t. Ahhoz, hogy az útvonal nyomonkövetéséhez ne kelljen elfordítani a fejünket és levenni a tekintünket az útról, célszerű beszerezni egy jó minőségű autós telefontartót, majd a szemmagassághoz közel rögzíteni azt! A felhelyezés közben ügyeljünk rá, hogy a tartó ne zavarja a kilátást, de könnyen elérhető távolságban legyen akkor is, ha bekötöttük magunkat. 

Megnézem a kínálatot

 

Használjuk ki a telefon hangvezérlési funkcióit!

A mai okostelefonok már rendszerint rendelkeznek hangvezérlés funkcióval, aminek aktiválásával hívásokat kezdeményezhetünk és szövegeket küldhetünk anélkül, hogy megfognánk a készüléket vagy elengednénk a kormányt.

Emellett a fedélzeti kijelzővel felszerelt autók esetén használhatjuk az Apple CarPlay és az Android Auto szoftvereket is, amelyek segítségével a mobilos funkciókat a jármű infotainment-rendszerébe integrálhatjuk. Ennek köszönhetően minden egy nagyobb, könnyebben és biztonságosabban hozzáférhető kezelőfelületre kerül.

Kapcsoljuk be a “ne zavarj” üzemmódot!

A telefonhasználatot egészen egyszerű módon, a “Do not disturb” azaz “Ne zavarj” üzemmód bekapcsolásával is minimalizálhatjuk. A képernyő így akkor is sötét marad, ha a háttérben hívnak minket vagy értesítéseket kapunk, és biztosan nem fogunk késztetést érezni rá, hogy állandóan a mobilunkkal foglalkozzunk.

Mivel a funkció beállításai személyre szabhatóak, ezért attól sem kell aggódni, hogy egy valóban sürgős hívásról vagy üzenetről lemaradunk. Utóbbi esetén megkérhetjük a készülék intelligens asszisztensét (Siri, Google Assistant), hogy olvassa fel nekünk az üzenet tartalmát.

A közúti biztonság mindig prioritást élvez!

Mindent összevetve, a vezetés közbeni telefonozás veszélyei vitathatatlanok. Ezért minden járművezető számára létfontosságú kell legyen, hogy a mobilját kizárólag a jogszabályok betartása mellett alkalmazza, és az összes helyzetben a közúti biztonságot helyezze előtérbe.