Mobilfotózási tippek: készíts profi képeket a telefonoddal!
Amikor megjelentek az első olyan telefonok, amelyekbe kamerát is szereltek, még általános véleménynek számított, hogy ez egy kedves játékszer, de a valódi fotózáshoz igazi céleszköz szükséges, a komoly fényképezőgépeknek a mobilos kamerák a közelébe sem érnek. Ez akkor valóban igaz volt, ma már azonban nem teljesen. Ugyan a fotóművészek, a magazinoknak dolgozók még mindig kihasználják a robusztus, cserélhető objektíves gépek erejét, de a mobilokban található fotós hardverek, valamint az azt segítő szoftveres háttér olyan fejlődésen ment keresztül, hogy sok téren már megközelíti ezt a szintet.
A nagy DSLR gépek és a tükör nélküli digitális fényképezők néhány funkciója még valóban a mobil fotózás előtt jár (ilyen például a cserélhető objektívek lehetősége, a teljes manuális vezérlés, a széles határok között állítható mélységélesség és a nagy zoomtartomány), azonban a telefonos kamerák használatával is elérhetünk profi szintű eredményt, ráadásul több fontos előny mellett.
A mobilos fényképezés előnyei
- Egy olyan eszközzel készíthetünk minőségi képeket és videókat, amely emellett még több tucat egyéb feladatot képes ellátni a munkától a játékig (nem is beszélve a telefonálásról).
- Kompakt méret, ami mindig kéznél van és egy pillanat alatt, bárhol elkattinthatunk egy-egy képet.
- Könnyű kezelhetőség, akár teljesen automata módok, amelyben újabban már mesterséges intelligencia is besegít.
- Az amatőr szint fölött rendelkezésre állnak manuális beállítások is.
- A képeket akár azonnal, mobilappokban szerkeszthetjük, retusálhatjuk, aztán megoszthatjuk és közzétehetjük.
Fejtsük ki a fentieket kicsit részletesebben! A mobilok manapság már amolyan digitális svájcibicskák: a telefonálás mellett egy csomó egyéb funkciót látnak el egyszerre. Képzeljük el, hányféle különböző eszközt kellene magunkkal vinnünk, ha egy mobil képességeit külön-külön kellene használni - a számítógéptől a játékkonzolon át a kameráig. Egy mobil azonban ma már tényleg mindig velünk van, az egész életmódunk erre állt át, épp ezért ma már nem kell külön fényképezőgépet is magunkkal cipelni, és egy jó fotótéma láttán azt előkeresni, beállítani és használni. A telefont csak előkapjuk a zsebből vagy a retikülből, és akár egy gomb megnyomásával a fényképező módba kerülünk.
A kezelőfelület manapság már minden mobilon nagyon egyszerű, átlátható és gyorsan megtanulható. Alapértelmezésben a mobilok beépített fotós appjai olyan automata üzemmódban indulnak el, amely kész arra, hogy azonnal megörökítsük a kívánt képet. Az újabb készülékekben ráadásul már sokféle segéd dolgozik az automata mód alá. Ilyen például az aktuális téma felismerése: ilyenkor a szoftver megérti, hogy egy gyorsan mozgó kiskutyát próbálunk "elkapni", egy tájképet vagy egy portrét próbálunk készíteni, és ennek megfelelően állítja be a fotó elkészítésének körülményeit. Figyeli a fényerőt, a telefontól függően kiegyenlíti a kéz remegését és így tovább.
Az alapoktól a profi mobilfotózásig: hét tipp a tökéletes képekért
Bár alapértelmezésben már az is teljesen jó eredményt ad, ha automata üzemmódban kattintgatunk, sok olyan szakértői tanácsot érdemes megfontolni, amely egy apró mobilból is kihozhatja a fotós maximumot. Nézzünk ezekből néhányat!
Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!
A mobilok tárhelye egyre nagyobb, ezért már teljesen elfelejthetjük azokat az időket, amikor az analóg filmtekercsek 24 vagy 36 kockája szabott határt a kattintgatásnak. Az első jótanács tényleg egyszerű: fotózz, bármikor, bárhol, kattints annyit, amennyi jól esik! Az elkészült képekből lehet, hogy elsőre sok lesz a használhatatlan vagy kevésbé sikerült, de elférnek a tárhelyen, vagy időnként számítógépre, felhőtárhelyre másolhatjuk őket, felszabadítva a mobil kapacitását. Utólag pedig annyi képet mazsolázunk ki, amennyit csak szeretnénk, közben pedig szép lassan felfedezzük, milyen beállítások működnek igazán, melyik témát milyen módszerrel a legjobb megörökíteni.
Ismerd meg a mobil kamerájának lehetőségeit
Bár már a legolcsóbb telefonokban is jó felbontású kamerák dolgoznak, minden készülékben más és más lehetőségeket kínál a fotós rendszer. Egyes modellekben akár több kamera is dolgozik egyszerre, a hagyományos lencse mellett rendelkezésre áll nagylátószögű vagy makró is, előbbivel a tájképek, utóbbival a néhány centiméterre levő apróságok örökíthetők meg szépen. Bizonyos készülékekben pedig már megtalálható optikai zoom is, amit a telefon belsejében, okos, tükrös rendszerekkel oldanak meg: ez lehetővé teszi, hogy messzebbi célpontokra is úgy közelíthessünk rá, hogy ez nem ront a kép minőségén.
Érdemes tehát kiismerni, hogy a mobil melyik kamerája mire való: váltogassuk őket a fotós appban, nézzük meg, hogy egy tájképről mit mutat a főkamera és mennyit tágít a képen a széles látószög, egy portrénál mennyit számít a kamera tájolása és így tovább.
És persze legalább ennyit számít az is, mire képes a fotós app: a fényképezést vezérlő szoftverben egy sor olyan lehetőség van, amely segít a lehető legjobban finomhangolni a képeinket. Az automata módon belül is választhatunk például olyan üzemmódokat, amelyek gyenge fényviszonyok között is éles képeket készítenek, portrémódban elmossák a háttér elemeit, vagy gyors ütemben több kép elkészítését végzik el, így például könnyen kiválaszthatjuk a "bepislogásmentes" képkockát.
Jó néhány mobilnál pedig már elérhető Pro üzemmód is, amelyben már valóban megközelíthetjük egy valódi kamera képességeit: manuálisan állíthatjuk többek között a beérkező fény mennyiségét (tehát az ISO értéket), a zársebességet, a fókuszt vagy a fehéregyensúlyt.
A digitális zoom becsapós!
Még az analóg kameráknál szokhattuk meg, hogy ha a lefényképezni kívánt célpont kissé messzebb van, állítunk a zoomon és máris közelebb hozzuk képünk tárgyát. Igen ám, de ez egy fizikai folyamat, az optika lencséinek mozgatásával érjük el, ezért a kép minősége nem romlik. A mobilok kameráiban azonban a legtöbb esetben nincsenek ilyen mozgó lencsetagok, a zoomolást, tehát a kép közelítését egy digitális trükkel érik el.
Ez egész egyszerűen annyit jelent, hogy a lencse által közvetített kép egy részét digitálisan felnagyítják, amely a zoomolás illúzióját adja. Valóban közelebb kerül ugyan a célpont, de ezáltal torzul a kép, veszít a részletességéből. Persze manapság már jó néhány mobil képes a digitális zoom javítására, de még ez sem tökéletes megoldás, így ha lehet, telefonos fényképezés közben ne zoomoljunk, az eredmény ugyanis könnyen egy maszatos kép lehet.
Néhány újabb, jellemzően felsőbb kategóriás készülékben viszont már van valódi, optikai zoom is. Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy a mobil felületéről ilyenkor "kitekeredik" egy külső objektív, ezt a fejlesztők úgy oldották meg, hogy a lencsetagok a készülék belsejében mozognak. Többek között a Samsung Galaxy S készülékekben már évek óta találunk ilyen megoldást, ahogy az iPhone 12-es sorozat egyes modelljein és az azóta megjelent almás készülékeken. Ha optikai zoomot használunk, csak arra figyeljünk, hogy ne lépjük túl annak kereteit, hiszen akkor automatikusan ismét digitális zoomra vált a szoftver.
Használd ki a dinamika erejét
Egy sor mai mobil kamerája és fotós szoftvere már támogatja az úgynevezett HDR módot. Ez a magas dinamikatartomány angol nevének rövidítése, és egy olyan módszert jelöl, amikor az elkészült képen a különféle sötétebb és világosabb részek között még kifejezőbb a különbség, az ilyen fotók szinte "lemásznak" a kijelzőről.
A HDR titka az, hogy a készülék a felhasználó által is észrevehetetlenül több, különböző beállítású felvételt készít akkor, amikor lenyomjuk a gombot, és ezekből fésül össze egy olyan eredményt, amely a hagyományos fotóknál dinamikusabb fény-árnyékokat, erőteljesebb kontrasztokat ad. Érdemes megnézni, hogy a mobilunkon elérhető-e ez a lehetőség, bizonyos készülékeken ráadásul akár azt is beállíthatjuk, hogy az automata módban készült képeket alapértelmezetten HDR-rel kattintsa el.
Ne csak egyszer kattints!
Ahogy már feljebb is írtuk, a mobilfotózás során nem kell a tárhely miatt aggódni, ezért érdemes eleve úgy hozzáállni a képek készítéséhez, hogy ha megvan a téma és a pillanat, inkább kattintsunk többször. Egy portrénál például nem jó, ha utólag jövünk rá, hogy a modell belepislogott a képbe, vagy pont a kattintás pillanatában szállt el a katica a levélről. Ha azonban egymás után, gyors ütemben több fotót is lövünk, az egyiken minden tökéletes lesz. Vannak olyan mobilok is, ahol van "sorozatlövő" funkció, amelynél az exponáló gombot hosszan nyomva nagyon gyors egymásutánban készül több felvétel is, amelyek közül utólag válogathatunk.
A természetes fény a barátunk
A fotózást nem véletlenül hívják FÉNYképezésnek: tulajdonképpen nem is magukat a tárgyakat és embereket örökítjük meg, hanem a róluk visszaverődő fényt. Épp ezért nem mindegy, milyen ez a fény: ha valaki próbált már gyengén megvilágított szobában, villódzó neonfényes folyosón képeket készíteni, esetleg a sötétben gyenge vakut használni, érti, miről van szó.
A természetes fényt érdemes a lehető legjobban kihasználni: eleve szebb és részletesebb eredményt ad a szórt fény, mintha csak egy forrásból érkezne a megvilágítás, és csodálatos kompozíciós lehetőségek vannak a napfelkelte, a naplemente, a víz felületén megcsillanó fények vagy épp a fák levelei között játszó fénysugarak használatában.
Figyelj a perspektívára!
Sokan elsőre csodálkozva néznek egy elkészült fotóra, hiszen más látszik a kép keretei között, mint amit szabad szemmel befogadunk annak készítésekor. Ha szeretnénk egy családtagunkat megörökíteni az Eiffel-toronynál, simán előfordulhat, hogy a képen ő látható mondjuk deréktól fölfelé, meg "valami állvány alja" a háttérben. Nem mindegy tehát, hogyan komponáljuk meg a képet: tervezzük meg előre, hogy a szemünk elé táruló látványból mit és milyen arányban, milyen elrendezésben szeretnénk viszontlátni a fotón.
Figyeljünk a kép fő célpontjának arányára, a viszonyára a környezeti elemekkel és a háttérrel. És persze itt is kísérletezzünk: hamar rá fogunk jönni, hogy nem minden esetben kell pont a kép közepére állítani a célszemélyt, vagy nem a szemmagasságból ellőtt kép a leghatásosabb. Merjünk próbálkozni: csodás hatást adhat például, ha a fenti példánál maradva egy eső utáni tócsában visszatükröződő képen látszik a családtag és a mögötte magasodó torony. De ugyanígy a környezet hatását erősítheti, ha egy kirándulás közben a kép széle felé mozdítjuk el a célszemélyt és így láthatóvá válik a körülötte levő nagy tér magasztossága.
Fotózásra fejlesztve: a legjobb kamerás mobilok a Yettelnél
Érdemes végül kiemelni néhány olyan telefont, amelyek kiemelkedő fotós képességekkel rendelkeznek. Ezeket választva az átlagosnál is több lehetőségünk lesz kiemelkedő minőségű, lenyűgöző képeket készíteni.
iPhone 15 Pro Max
A tesztek szerint az iPhone 15. generációjának legerősebb készüléke a piac jelenlegi leggyorsabb kameraszoftverét villantja: automata módban villámgyorsan indul az alkalmazás és máris lőhetjük az első képet. A fotómódok között a normálon kívül van optikai zoom és ultraszéles látószög, a képek pedig automatikusan menthetők ProRaw nyersfájlban - ez egy olyan fájlformátum, amely az erre szolgáló szoftverek segítségével minden elemében szerkeszthető.
A főkamera 48 megapixeles, emellett egy ultraszéles látószögű 12 megapixeles és egy 12 megapixeles makró lencse áll rendelkezésre. A quad-Bayer színszűrő segít egyensúlyban tartani a különféle szín-információkat, hogy ne legyen eltolódás valamelyik spektrum irányába, alapból pedig a kamerák összedolgozásával készül egy 24 megapixeles kép, amelyen minden részlet tűéles. Optikai zoomból 5-szöröset kapunk, de még az úgynevezett szenzorzoommal felturbózott 10x-es hibrid zoom is teljesen vállalható eredményt ad.
Samsung Galaxy S24 Ultra
Bár akár 200 megapixeles képeket is készíthetünk, az S24 Ultra igazán akkor remekel, ha a legnagyobb felbontásban készült fotókból 24 megapixeles változatokat ment, ekkor ugyanis minden részlet tűéles és színgazdag. Itt is menthetünk profi RAW fájlokat a későbbi feldolgozásra, és szintén elérhető 5x optikai zoom, amelyet még megkétszerezhetünk szenzorzoommal.
A főkamera mellett itt is kapunk 12 megapixeles ultraszéles lencsét, amely a tájképeknél jelenthet nagy segítséget. Érdekesség, hogy a kameraszoftver alapból a Samsung csúcsmobiljában enged több beleszólást a folyamatba, itt már nagyon sok mindenre kiterjedő manuális beállításokat kapunk. Az iPhone ezen a téren szigorúbb, de persze az App Store-ból ott is beszerezhetünk profi fotós appokat.
Játssz a fénnyel, játssz a kamerával!
Akár valamilyen csúcsmodellt használunk, akár egy elérhetőbb árú készülékünk van, a fotózás minden eddiginél könnyebb, gyorsabb és élvezetesebb mobillal. Ne felejtsük el azt sem, hogy az elkészült képek már a rendszer saját képnézegetőjével is alakíthatóak, és temérdek olyan szerkesztő, effektező app érhető el az alkalmazásboltokban, amelyekkel tovább formálhatjuk az elkészült műveket. Ne féljünk tehát használni a telefonunk kameráját még akkor sem, ha eddig nem igazán mélyültünk el a fényképezés művészetében - lehet, hogy új hobbit találunk, amely később akár komolyabb időtöltéssé is válhat.
Szerző:
Bátky Zoltán
informatikai és távközlési szakújságíró, szerkesztő